James Hirvisaari

13. Kehityskäytävät

Jätä kommentti

Kanta-Hämeessä on tekemisen meininki. Siellä visioidaan tulevaa ja rakennetaan tosissaan alueen elivoimaisuutta. Puhutaan HHT-kasvukäytävästä. Sillä tarkoitetaan Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -akselille muodostuvaa vyöhykettä, joka yritystoimintaa ja asumista määrätietoisesti tukemalla ja markkinoimalla tiivistää ja lujittaa yhdyskuntarakennetta. Rohkealla elinvoimapolitiikalla saadaan ihmeitä aikaan. Luulen, että Päijät-Hämeen puolella olisi hyvä ottaa sieltä hieman oppia. Ei täällä voida jäädä makaamaan ja katsomaan sivusta maailman nopeaa kehitystä. Meidänkin on ryhdyttävä toimenpiteisiin alueen kehittämiseksi.

Kannustan rohkeuteen. Ajatukseni kuulostavat ehkä suurellisilta, mutta visioilla on taipumus toteutua. Ne pitää jonkun vain ensin sanoa ääneen. Yksi luonnollinen kasvukäytävä on vaakasuuntainen Hollola-Lahti-Nastola, jonka kehitys onkin jo melko pitkällä. Pystysuuntaisia kasvukäytäviä ovat Orimattila-Lahti-Asikkala ja Mäntsälä-Lahti-Heinola. Lahti on syntyvän tähtikuvion luonnollisena keskipisteenä.

Mikään ei synny tyhjästä

Tarvitaan ideoita ja tarvitaan uskoa. Rahoitusta ei visiointivaiheessa tarvitse miettiä. Jopa mielikuvituksellisille hankkeille järjestyy rahoitus, kunhan idea saadaan ensin myytyä ihmisten mieliin. Ihan ensimmäiseksi haluan iskostaa jokaisen ajatuksiin nopean raideyhteyden Lahden ja Heinolan välille. Oikoradan ansiosta Lahti on Helsingin lähiliikennealuetta. Pääkaupunkiseudulta katsoen Lahti on todella lähellä. Tikkurilasta pääsee Lahteen nopeimmillaan noin puolessa tunnissa. Samoin myös Heinola tulisi lähelle metropolialuetta uuden ratayhteyden ansiosta. Matkailukaupunki Heinola ja luonnonläheiset järvimaisemat sijaitsevat kivenheiton päässä. Ja mikä vielä kutkuttavampaa, Helsinki on Heinolan kupeessa. Minua on aina viehättänyt tien varrella oleva kyltti ”Heinolassa asut paremmin”. Se tarkoittaa ”laatua luonnon lähellä”. Vesielementti on suomalaisille yllättävän tärkeä. Kaikki haluavat mökille hermoja lepuuttamaan. Mutta entäpä jos voisikin asua Järvi-Suomessa jo nyt eikä vasta eläkkeellä!

Myös Orimattila olisi hyvä saada rautatien lähiliikenteen piiriin, ja onhan siitä tietääkseni olemassa jonkinlaisia suunnitelmiakin. Rohkeasti vain eteen päin ja linjoja maakuntakaavaan! Nykyinen rata Lahden ja Heinolan välillä sopii vain tavaraliikenteelle, ja radan pohjarakenne ja myös ratalinjaukset olisi täydellisesti uusittava. Luonnollisesti rataa olisi jatkettava pohjoiseen, jolloin yhteys syntyisi sekä Mikkeliin että Jyväskylään. Rakentaminen toimii erinomaisena valtiontalouden elvytystoimenpiteenä. Heikoissa suhdanteissa kaikki on halvempaa.

Kaikki on mahdollista

Näin lyhyeen esitykseen kaikki ajatukset kasvukäytävien toteuttamisesta eivät tietenkään mahdu. Haluan kuitenkin luoda mielikuvia ja osoittaa suuntaa: kasvukäytävien tiivis yhdyskuntarakenne ja hyvät liikenneyhteydet ovat kaiken alfa ja omega. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että koko maata pitäisi rakentaa samalla periaatteella. Tarvitaan toki myös tilaa ja väljää maaseutuasumista. Kuntaliitoksia ei innovatiiviseen kehitystyöhön tarvita laisinkaan, kuntien yhteistyötä entistäkin enemmän. Tulevaisuuden visio: Päijät-Häme elää ja voi hyvin!

James Hirvisaari
Muutos 2011

(Julkaistu Itä-Häme -lehdessä 8.11.2013)

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s