James Hirvisaari

85. Teismistä ja ateismista

2 kommenttia

Jussi Halla-aho on omien sanojensa mukaan ateisti, mutta hän ei ole raivoateisti vaan pikemminkin umpirehellinen agnostikko. Hän on kirjoittanut:

Vaikka olen vapaa kaikenlaisista yliluonnollisista uskomuksista ja kokemuksista, täytyy sanoa, että inhoan reaalisesti olemassaolevia ateisteja paljon enemmän kuin reaalisesti olemassaolevia uskovaisia. Tämä johtuu siitä, että ateistit ovat innokkaampia työntämään nenäänsä toisten asioihin.” [1]

”Kohtaamani uskovaiset eivät koskaan tivaa minulta perusteluja jumalattomuudelleni. Sen sijaan huomattava osa kohtaamistani ateisteista ajautuu punaiseen raivoon, ellen ihan heti pidä kaikkia uskovaisia mielisairaina kuunulvojina. Tai ellen ymmärrä loukkaantua siitä, että lapseni viedään päiväkodissa joulukirkkoon. Toisaalta on mahdollista, että tarkoitamme ”ateistilla” eri asioita. Minulle ateisti on sellainen, joka mielestään tietää, ettei Jumalaa ole. Sellainen ihminen on mielestäni pönttö.” [2]

Itse en ole ateisti vaan teisti, mutta olen Jussi Halla-ahon kanssa täysin samoilla linjoilla. Universumi on huima mysteeri, ja kaikki voitonriemuiset uhoväittämät ”tietää” jotakin varmaa perimmäisistä asioista ovat tuhoon tuomittuja.  Ihmisen oma äly on hyvin petollinen, ja sen lumoissa helposti kuvitellaan itsestä liian suuria.

Hyvin harva huomaa edes sitä, että uskomisessakin on ”säätövaraa”. Agnostikko ajattelee ja jopa tietää, että luojan olemassaolo on mahdollista. Samoin hän toteaa, että on myös mahdollista se, että luojaa ei ole. Agnostikko voi olla ottamatta kantaa koko asiaan (50-50), tai sitten hän kallistuu uskomisen (esim. 70-30) tai epäuskon (esim. 10-90) kannalle.

Uskovaisten ajatellaan helposti olevan kannassaan aina ehdottomia (100-0), samoin ateistien (0-100), mutta sellainen edustaa pelkkää tyhmyyttä, kuten Halla-ahokin asian ilmaisi. Mielestäni jokainen rehellinen ihminen on jossakin määrin agnostikko. Uskovainen ottaa kantaa ja uskoo, vaikka ei tiedä. Samoin on ateistien laita.

Minä ajattelen niin, että kristinuskolla on (sen totuusarvosta täysin riippumatta!) selkeästi hyvyyteen suuntautuva eetos ja se tarjoaa ihmiselle paljon muutakin kuin kuvitteellisen houremaailman tai säälittävän teorian siitä. Ajattelen kristinuskovaisten olevan kunnon kansalaisia ja ajavan aidosti suomalaisten asiaa, eikä uskomisesta liene mitään haittaa rehelliselle politiikan tekemiselle vaan pikemminkin päin vastoin. Kaikista kitinöistä huolimatta sivistyksemme ja koko yhteiskuntajärjestelmämme pohjautuu suurelta osin nimenomaan kristinuskon arvoperustalle.

Edellä olevan pohjalta: kuinka itse vastaat teismi/ateismi -kyselyyn:

http://www.network54.com/Votelet/49411

[1]
[2]

metafysiikan_peruslait

 

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

2 thoughts on “85. Teismistä ja ateismista

  1. ”Uskovainen ottaa kantaa ja uskoo, vaikka ei tiedä. Samoin on ateistien laita.”

    Noinhan se monasti on kuin James kertoo. Oppikysymyksissäkin ollaan aivan varmoja omaksutun opin olevan aivan varmasti raamatullinen vaikka ilmiselvästi se oppi onkin tullut itse asiassa pakanuudesta, vaikkapa Platonilta. Monet kyllä tietävät, mutta edelleen puolustavat sitä raamatullisena. Toiset eivät tiedä vaan uskovat sen olevan raamatullista totta, koska ei ole tullut mieleen, tai ei ole ollut mahdollisuuttakaan, selvittää missä mennään. Tässä kohdin ei Jumala ei kuitenkaan ole armoton tietämättömille vaan sydämen tila ratkaisee.

    Lisätietona ”tietämättömyys” -asiaa voisi hieman tarkentaa ihan Raamatun sanoja lainaamalla vaikka suorat lainaukset saatetaankin kokea kiusallisiksi. Ei Raamatussa mainitut kuitenkaan muutu tosiasiallisesti toisiksi meidän ihmisten aatoksin. Hengellisen konseksuksen vaikuttimin (?) haluisimme nähdä useiden tulkintojen niistä olevan aivan yhtä oikeutettuja – ikään kuin Raamattu ilmoittaisi tietämisestä monta yhdenvertaista totuutta. Jeesus kehotti uskomaan häneen, mutta voimme kyllä varmasti myös tietää uskomme perustuvan myös tietoon.

    Tietysti voimme jonkin mietiskelyn tuloksena sanoa Jeesukseen uskomisen perustuvan vain uskoon.

    Jos vain itsemme kehittämän uskon voimalla pelastuisimme, silloin tyhjentäisimme Jeesuksen sanat siitä, että hänen sanansa on myös tietoa totuudesta. Uskon lisäksi apostolitkin myös varmasti tiesivät järjenkin tasolla Jeesuksen olevan hän, jonka kautta pelastutaan iankaikkiseen elämään. Se tieto saa jo tässä ajassa ihmisessä muutosta, joka on hyväksi jo tässä ajassa.

    Kun kristilliset arvot hyväksytään yhteiskunnan kantavaksi voimaksi ja eletään niiden arvojen mukaisesti, niin sata varmasti se vähentää muun muassa koulukiusaamista. Iankaikkiseen pelastukseen taas tarvitaan kristillisten arvojen lisäksi myös hyväksyntä Jeesus oman elämän herraksi.

    Joh. 11:23, 24

    23. Jeesus sanoi hänelle: ”Sinun veljesi on nouseva ylös”.

    24. Martta sanoi hänelle: ”Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä”.

    Joh. 7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: ”Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.

    Joh. 14:4-7

    4. Ja mihin minä menen – tien sinne te tiedätte.”

    5. Tuomas sanoi hänelle: ”Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?”

    6. Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

    7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.”

    Jer. 10:23 Minä tiedän, Herra, ettei ihmisen tie ole hänen vallassansa, eikä miehen vallassa, kuinka hän vaeltaa ja askeleensa ohjaa.

    2. Moos. 18:11 Nyt minä tiedän, että Herra on suurempi kaikkia jumalia; sillä sentähden, että egyptiläiset ylpeilivät, on heidän näin käynyt.

    Ps. 135:5 Sillä minä tiedän, että Herra on suuri, ja meidän Herramme korkeampi kaikkia jumalia.

    Apt. 20:29, 30

    29. Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä,

    30. ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s