James Hirvisaari

90. Laadutonta

3 kommenttia

Olen aivan sieluni syövereitä myöten kyllästynyt nykyiseen poliittiseen järjestelmäämme ja perinteiseen puoluesysteemiin. Olen nyt noin kuuden vuoden ajan hyvin läheltä seurannut, kuinka politiikka erottaa ihmisiä toisistaan ja jakaa heitä erilaisiin poteroihin sekä kuntatasolla että valtakunnan tasolla. Olen kuullut paljon pahaa puhetta ja havainnut suoranaista vihanpitoa eri joukkueisiin sijoittuneiden ihmisten välillä. Ennakkoluulot ovat hurjat ja asenteet kivikaudelta. Ja kaikki pelkästään sen takia, että ihmiset tunnustavat jotakin poliittista väriä.

Ehkä vanha viisaus pitää paikkansa, että on kaksi asiaa, joista ei kannattaisi huudella toreilla tai väriä näyttää: uskonto ja politiikka. Ihmiset kokevat eri mieltä olevat kovin helposti vihollisikseen. Uskonasioista halutaan kiistellä, vaikka niissähän luulisi olevan kysymys uskomisesta eikä tietämisestä. Peistä väännetään kiivaasti, ja uskonto onkin yksi tunteita herättävimmistä aiheista internetin keskustelualueilla. Argumentteja puolesta ja vastaan tuntuu olevan ehtymätön määrä. Oman älyn korostaminen ja toisen leimaaminen tyhmäksi on erityisen yleistä.

”Jos minulla olisi kaikki valta, lopettaisin kaikki puolueet”

Puoluepolitiikka on ihmissuhteille suorastaan vahingollista. Jos minulla olisi kaikki valta, lopettaisin kaikki puolueet. Päätökset tehtäisiin asiakohtaisesti ja kansalaisten enemmistön tahdon mukaisina. Maassa järjestettäisiin sitovia kansanäänestyksiä. Seuraavat kansanäänestykset määräisin tehtäväksi ensi kevään eduskuntavaalien yhteydessä. Silloin kansalaiset saisivat päättää esimerkiksi Suomen kuulumisesta Natoon ja Euroopan unioniin, markan palauttamisesta, pakkoruotsista, homoliitoista, ydinvoimasta ja maahanmuutosta. Suomen kansan pitää saada päättää Suomen suunnasta. Helppo homma, vaalien yhteydessä vain rasti ruutuun eri asioiden kohdalla. Se olisi raikasta suoraa demokratiaa.

Mielestäni eduskuntaa ei tarvitse lakkauttaa, mutta kansanedustajat pitäisi velvoittaa toimimaan nimenomaan kansan edustajina. Kukin yksilö saa toki aina olla omaa mieltään, mutta päätöksissä pitäisi ilman muuta kuunnella kansalaismielipidettä. Nythän tilanne on se, että aivan liian pieni joukko jyrää hallituskurilla asioita läpi aivan armottomasti. Opposition äänellä, jota edustaa kuitenkin varsin suuri joukko eduskunnasta, ei ole minkäänlaista painoarvoa, ei myöskään kansalaisten mielipiteellä, joka lytätään maan tomuun hallituspuolueiden omien, itsekkäiden päämäärien saavuttamiseksi.

Parhaimmillaan politiikka voisi olla reilua peliä: urheiluun verrattavaa kansalaistoimintaa ja siis erilaisten aatteiden kilpailua eikä ihmisten välistä vihanpitoa. Poliittisen värin näyttäminen avoimesti on kuitenkin kansalaisille kovin riskialtista. Minä en hyväksy sitä, että meitä suomalaisia jaotellaan erilaisiin lokeroihin. Joka tapauksessa pitäisi aina muistaa, että meillä kaikilla on vähintään yksi yhteinen tekijä: Hyvä Suomi!

James Hirvisaari

(Julkaistu Itä-Häme –lehdessä 25.8.2014)

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

3 thoughts on “90. Laadutonta

  1. Erittäin hyvä kirjoitus ja se myötäilee juuri sitä mistä kirjoitan http://www.suomenystavat.org sivulla. Suomessa ei ole montaa vastaavaa poliitikkoa jotka osaavat katsoa asioita uudelta kantilta.
    Uusi Arvopohjainen Demokratia hallinto malli nimenomaan antaa vallan kansalle mm. kansanäänestysten kautta. Mutta UAD-malli menee vielä pitemmälle, se poistaisi poliitikot ja politiikan hallitsemisesta. Miksei maata voisi johtaa aivan kuin jotain valtavaa monikansallista yritystä johdetaan, ilman politiikan ja aatteiden taakkaa?
    Jos Suomea johtaisi hyvin koulutettu ja motivoitunut virkamieskoneisto, niin on aivan varmaa, että he tekisivät parempaa jälkeä, kun nykyiset ison egon ja vallan haluiset poliitikot, jotka eivät osaa juuri muuta kun politikoida.

  2. ”Uskonasioista halutaan kiistellä, vaikka niissähän luulisi olevan kysymys uskomisesta eikä tietämisestä. ”

    Jos kyse on aina pelkästä uskomisesta, silloin ilmeiset tosiasiatkin voivat olla vain kuvittelua.

    Jeesuksestakin tehdään vain pelkkä uskomus, josta emme voi tietää. Jos teemme tietämisen uskomukseksi tai pelkäksi uskomiseksi sitä kautta voimme myös asettaa Jeesuksen kertomat vain uskon perustaiseksi uskomukseksi. Uskokoon kukin mitä tahtoo ja kaikki uskomukset vievät perille, niinkö?

    Jeesus tiesi mistä on kyse ja sen tiedon olemme mekin saaneet.

    Joh. 8:14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.”

    Joh. 8:37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.

    Joh 12:48-50
    48. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
    49. Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
    50. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut.”

    Marttakin tiesi Lasarukseen liittyen:

    Joh. 11:24 Martta sanoi hänelle: ”Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä”.

  3. Onneksi sinulla ei ole sitä valtaa, siksihän meillä on nämä puolueet, joiden arvoja me äänestäjät saamme demokraattisesti äänestää ja vielä puolueen sisällä saamme äänestää vielä haluamaamme henkilöä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s