James Hirvisaari

99. Valtion budjetti 2015

Jätä kommentti

DEBATTIPUHEENVUORO:

Arvoisa puhemies!

Joidenkin arvioiden mukaan hallituksen budjettiesitys näyttäisi olevan miljardeja pielessä uuden velanoton suhteen. Lieneekö siinä kyse yltiöpäisestä optimismista vai ehkä osaamattomuudesta? Vai onko kyseessä hyssyttely ja tahallinen harhaanjohtaminen – eli kansalaisten ei haluta vaalien alla tietävän, kuinka heikoissa kantimissa valtion talous todella on? Tulee mieleen, että uskotteko itsekään noihin lukuihin?

RYHMÄPUHEENVUORO:

Arvoisa puhemies!

Valtion ensi vuoden velanotto on arvioitu miljarditolkulla liian pieneksi. Hallitus luottaa siihen, että kaikki säilyy nykyisellään tai paranee. Budjetti on rakennettu sen varaan, että Suomen luottoluokitus säilyy ennallaan, korot eivät nouse ja verokertymä peräti kasvaa. Todellisuus on kuitenkin se, että talouskasvu jää valtiovarainministeriön ennustetta pienemmäksi, luottoluokitus laskee, lainakorot nousevat ja talousnäkymät ovat aiempaa huonommat.

Lieneekö yltiöpäistä optimismia, osaamattomuutta vai kansalaisten tahallista harhaanjohtamista, että hallituksen budjettiesitys on miljardeja pielessä uuden velanoton suhteen? Onko tässä kyse vain siitä, että kansalaisten ei haluta vaalien alla tietävän, miten heikoissa kantimissa valtion talous todella on?

Maailmanlaajuinen finanssikriisi on kaikkea muuta kuin ohi. Ukrainan tilanne ja Venäjän vastaiset talouspakotteet luovat Suomelle sotilaallisia ja taloudellisia uhkia. Miksi kaikkeen tähän ei ole varauduttu mitenkään?

Budjettiesityksessä oleva 4,5 miljardin alijäämä eli lisävelka on jo sellaisenaan valtavan suuri. Esityksen mukaan valtionvelka ylittää vuoden 2015 lopussa sadan miljardin euron rajan. Todellisuudessa velanotto tulee repsahtamaan miljardeja tuotakin suuremmaksi.

Arvoisa puhemies!

Kataisen hallituksen keskeisiä tavoitteita oli rakenneuudistusten aikaan saaminen. Yksi keskeisimmistä rakenneuudistuksista oli kuntauudistus, jonka tulevaisuus on yhä hämärän peitossa. Kuntaliitosten tuloksena on syntynyt aina vain suurempi joukko viiden vuoden irtisanomisajalla varustettuja suojatyöpaikkoja.

Sote-uudistuksen todellista lopputulosta ei vielä tiedetä, mutta se saattaa olla vain uuden, turhan byrokratiakerrostuman ja lukuisten uusien poliittisten suojatyöpaikkojen luominen.

Eläkeuudistuksella pyritään epätoivoisesti peittelemään sitä, että Suomen eläkejärjestelmä on perustunut pyramidihuijaukseen, joka paljastuu millä hetkellä hyvänsä.

Kasvutoimina hallitus käynnistää useita infrastruktuurin rakentamishankkeita, jotka keskittyvät pääkaupunkiseudulle. Suurin hyöty näistä hankkeista tulee valumaan ulkomaille rakennustöissä käytettävien ulkomaisten alihankkijoiden ja työntekijöiden kautta. Elvyttävä vaikutus kotimaassa tulee jäämään vähäiseksi.

Kuntien valtionapuja leikataan, joten kunnat tulevat olemaan entistäkin vaikeammassa tilanteessa. Tällä tavoin valtio siirtää omaa velkaantumistaan eteenpäin kunnille.

Syrjäseudulla asuvia työssäkäyviä nuijitaan taas päähän korottamalla autoilun ja polttoaineiden verotusta ja leikkaamalla työmatkavähennyksiä. Pienituloisille suunnatut tuloveron kevennykset hupenevat muun muassa sähkö- ja jäteverojen nousuun.

Arvoisa puhemies!

Stubbin hallitus jatkaa Kataisen hallituksen viitoittamalla tiellä ja jättää kaikki tärkeät rakenneuudistukset kesken. Muutospuolueen mielestä julkisen sektorin menoja on karsittava huomattavasti. Julkisen sektorin leikkaukset tulevat koskettamaan kaikkia suomalaisia, mutta niitä ei pidä aloittaa tekevistä käsistä vaan kaikkein ylimmältä tasolta: poliittisista palkkioviroista ja suojatyöpaikoista. Hallitus näyttää kuitenkin olevan täysin kyvytön tekemään todellisia ratkaisuja rakenneuudistusten suhteen.

Arvoisa puhemies!

Tämän budjetin rakenteelliset viat jäävät seuraavan hallituksen kannettaviksi.

Valtion budjetti 2015 – lähetekeskustelu 16.9.2014

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s