James Hirvisaari

150. Valkeus ja pimeys

2 kommenttia

Maailmankuva vaikuttaa ihmisen ajatteluun, ja kuinka ihminen ajattelee, vaikuttaa siihen ilmapiiriin, missä hän elää.

Maailmankuva puolestaan syntyy informaatiosta, esimerkiksi uskonnollisesta informaatiosta, sen totuusarvosta riippumatta. Kollektiivisessa yhteydessä siitä muodostuu meemi eli kulttuurigeeni, joka määrittää yhteiskunnan henkisen rakenteen ja hengellisen tilan.

aamu_valkeusjapimeys2

Uskontoon oleellisesti liittyvä kysymys sielusta ja sen kohtalosta on uskon asia – siitä ei voi saada mitään faktatietoa. Kristinuskossa kysymys palautuu armolliseen evankeliumi-informaatioon, mutta varsinainen sovituskoordinaatisto on kuitenkin täydellisesti metafysiikan rajapinnan takana ja aukenee ymmärrykselle vain uskon kautta. Hengellinen elämä on aistittavissa ja järjellä ymmärrettävissä, mutta opin syvempi analysointi edellyttää teologian hienoinstrumentteja. Usko on filosofisen järjen asia, mutta se ei ole luonnontieteellisen tiedon asia.

”Maailmankuva vaikuttaa ihmisen ajatteluun, ja kuinka ihminen ajattelee, vaikuttaa siihen ilmapiiriin, missä ihminen elää.”

Siinä on uskonnon merkitys yleisesti, ja siinä on erityisesti kristinuskon kiteytys. Uskonnon idea on yhteys Jumalaan tai ainakin jollakin tavoin jäsennelty käsitys korkeimmasta entiteetistä. Kristinuskossa yhteys on erittäin läheinen: se merkitsee Jumalan asumista ihmisissä:

”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?”
”Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne [kehonne] on Pyhän Hengen temppeli?”

Suuri on universumin mysteeri. Todellisuus sen laajimmassa merkityksessä on se mikä se on, uskostamme tai tiedostamme riippumatta. Pyrkiminen sen hahmottamiseen on vaivalloista mutta tavattoman mielenkiintoista. Metafysiikka on välttämätöntä; teologiaa ei voi sivuuttaa.

Kristinuskon eetos on hyvyys, armon ja lähimmäisenrakkauden ilmapiiri.

Mikä on islamin eetos?

 

(Julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 18.1.2015)

 

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

2 thoughts on “150. Valkeus ja pimeys

  1. Reblogged this on Kerberos616.

  2. Totta on että ”Kristinuskon eetos on hyvyys, armon ja lähimmäisenrakkauden ilmapiiri.”

    ”Uskontoon oleellisesti liittyvä kysymys sielusta ja sen kohtalosta on uskon asia – siitä ei voi saada mitään faktatietoa. Kristinuskossa kysymys palautuu armolliseen evankeliumi-informaatioon, mutta varsinainen sovituskoordinaatisto on kuitenkin täydellisesti metafysiikan rajapinnan takana ja aukenee ymmärrykselle vain uskon kautta.”

    Hes. 18:4 Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu – ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee – sen on kuoltava.

    Ilm. 2:11. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.

    Ilm. 20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

    Ihminen ole luonnostaan kuolematon vaan kuolemattomuus on ehdollinen.

    Voimme elää loputtomasti vain Jeesuksen uhrikuoleman ansiosta, joka mahdollistaa armon toteutumisen. Synnin palkka on ensimmäinen ja toinen kuolema. Ensimmäinen kuolema kohtaa kaikkia, toisesta voimme selviytyä. Selviytymiseen tarvitaan sijaisuhri – Jeesus Kristus.

    Jos ajatellaan tiedettävän, ettei Raamatussa kerrottu Jumala ja Jeesus sekä Pyhä Henki ole ilmoitettua faktatietoa niin Raamatun Jumalan olemassaolokin kyseenalaistuu.

    Kyseenalaistamisen voi vapaasti tehdä, mutta miten sitten vakavissaan voi odottaa kohdallaan lupauksen iankaikkisesta elämästä Jumalan seurassa toteutuvan? Jeesuksen ristillä kuoleminen on historiallinen tosiasia. Jeesus kuoli kaikkien aikojen ihmisten kaikkien syntien pois pyyhkimiseksi, mutta se edellyttää ihmisen puolelta sen asian hyväksymistä faktatiedoksi.

    Todella niin, että ”..varsinainen sovituskoordinaatisto on kuitenkin täydellisesti metafysiikan rajapinnan takana ja aukenee ymmärrykselle vain uskon kautta.” Lisäksi tarvitaan kuitenkin usko siihen, että on kyseessä on faktatieto. Jos ei, niin silloin olemme helposti kaikenlaisten uskomusten varassa.

    Metafysiikalla ei siis myös voi ratkaista todeksi tai epätodeksi Jeesuksen sanoja: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6)

    Filosofista Raamatunkin tutkiminen on tavallaan. Tutkiminen ei vie Jumalan sanan ilmoittamaan lopputulokseen, eli perille ikuiseen elämään, jos Jeesusta ei hyväksy sijaisuhrikseen omien syntiensä poispyyhkimiseksi. Filosofisuus itsessään ei pelasta ikuiseen elämään.

    Jumalan olemassaolo tiedetään ja hänet voidaan tuntea, mutta ihmismieli voi asian kieltää:

    Room. 1:18-23
    18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
    19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
    20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
    21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
    22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
    23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s