James Hirvisaari

167. Perustuslakituomioistuin

2 kommenttia

KIRJALLINEN KYSYMYS: Perustuslakituomioistuimen perustaminen Suomeen

Monissa maissa on perustuslakituomioistuin, joka valvoo maan perustuslain toteutumista. Perustuslakituomioistuin muun muassa antaa ratkaisuja lakien perustuslainmukaisuudesta sekä antaa päätöksiä kansainvälisten sopimusten soveltuvuudesta maan perustuslain kannalta. Suomessa sen sijaan ei ole perustuslakituomioistuinta, vaan perustuslain toteutumista valvoo lakeja säätävän eduskunnan jäsenistä muodostettu perustuslakivaliokunta. Siis samat henkilöt, jotka säätävät lakeja, arvioivat niiden perustuslaillisuutta.

Suomessa järjestelmän erityispiirre on perustuslakiprofessoreiden suuri arvovalta. Ongelma johtaa siihen, että professoreista tulee helposti asian ratkaisijoita. Asiantuntijoiden lausunnoilla on suuri painoarvo.

Perusoikeuksien suoja on oikeusvaltiona pidetyssä Suomessa yllättävän heikko. Nykyinen puutteellinen järjestelmä rikkoo myös vallan kolmijaon periaatetta. Lakien perustuslainmukaisuus pitäisi voida ratkaista riippumattomassa tuomioistuimessa.

Vuoden 2014 hallitusneuvotteluissa rikottiin perustuslakia, koska kaikkia eduskuntaryhmiä ei kutsuttu hallitustunnusteluihin, vaikka perustuslain 61 pykälässä säädetään, että ennen pääministerin valintaa eduskuntaryhmät neuvottelevat hallitusohjelmasta ja valtioneuvoston kokoonpanosta. Silloin kuitenkin kaksi eduskuntaryhmää jätettiin kokonaan keskustelujen ulkopuolelle. Suomessa ei ole tällä hetkellä mitään tahoa, joka olisi voinut asiaan puuttua. Eduskunnan pääsihteerin kanta oli, että kaikki ryhmät olisi pitänyt kutsua neuvonpitoon. Oikeuskanslerin mukaan asia ei hänelle kuulu. Voidaan sanoa, että nykyhallituksen muodostamisessa tapahtui muotovirhe, joka asettaa sen laillisuuden kyseenalaiseksi.

Suomen valtiojärjestelmästä puuttuu tehokas perustuslain noudattamisen jälkikäteiskontrolli.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä perustuslakituomioistuimen perustamiseksi Suomeen?

Helsingissä 5 päivänä maaliskuuta 2015

James Hirvisaari /m11

 

Virallinen asiakirja eduskunnan tietojärjestelmässä: KK 1203/2014 vp

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

2 thoughts on “167. Perustuslakituomioistuin

  1. Reblogged this on Kerberos616.

  2. Suomessa laeista on n.95% perustuslainvastaisia ja jopa kaikki eduskunnan tekemät päätökset joihin ei ole kysytty kansalta mandaattia ovat perustuslain vastaisia.
    Lisäksi jopa suomen liittyminen eu:n jäseneksi on ollut silloisen perustuslainvastainen, siitä hieman tarkemmin koska kyseinen asia tehtiinkin perustuslain mukaan kysymällä oikealta vallanpitäjiltä eli kansalta, mutta päätös liittyä oli kuitenkin perustuslain vastainen koska kyseinen asia olisi vaatinut perustuslainmuutoksen ja perustuslainmuuttamiseen tarvitaan 3/4osa enemmistöinen päätös. (neuvoa) antava kansanäänestys meni aikalailla fifti/fifti eli ainoastaan vähän yli 50% oli liittymisen puolesta, ei siis 75% mikä olisi vaadittu eli tosiasiassa suomen oleminen eu:n jäsenenä on perustuslainvastainentila.

    Suomessa valtiovalta kuuluu perustuslain mukaan kansalle ja heitä EDUSTAA, siis heillä on vain ja ainoastaan edustuksellinen oikeus, ei siis päätäntävaltaa, kansanedustajilla on kuitenkin oikeus säätää ja päättää laeista ja budjetista, siinä se onkin, mutta kansanedustajien perutuslain mukaan pitäisi myös saada kansalaisilta hyväksyntä säädettävälle laille, koska valtioVALTA eli päätäntävalta loppukädessä kuuluukin kansalle, ei kansanedustajille.

    Lisäksi perustuslain mukaan hallitusvaltaa käyttää presidentti ja VALTIOneuvosto (hallitus), mutta asia on tuoltakin osalta muuttunut radikaalisti, koska presidentin valtaoikeuksia on katkerakoiviston myötä viety minitasolle ja on lähinnä EDUSTUKSELLINEN asema ja nyt kun kerta VALTIOneuvosto käyttää hallitusvaltaa ja kuitenkin VALTIOVALTA kuuluu kansalle, niin tällöin tuo valtioneuvosto pitäisi koostua kansalaisista, ei siis kansanedustajista, koska heillä on vain edustuksellinen oikeus, eikä siis oikeutta päättää ketkä kuuluvat valtioneuvostoon, koska heillä on vain päätösvalta laeista ja valtionbudjetista, ei muusta.

    Jos perustuslakia alemmanasteisessa laissa on jotain muuta, on se perustuslain vastaista, koska perustuslakia alemmanasteinen laki ei ohita perustuslainsäädäntöä ja jos muualla perustuslaissa on toisin, on jompikumpi säädös ristiriidassa perustuslain toisen säädöksen kanssa ja jos oikeaoppisesti mennään, niin aina se mikä, on ennemmin, eli ykkösenä, kakkosena ja jne, on se ensisijainen pykälä.

    Tällaista asiaa täältä juuttaankorvesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s