James Hirvisaari

180. Tarjolla mutta ei tyrkyllä

6 kommenttia

Kajoan nyt kristinuskon luullakseni vaikeimpaan aiheeseen eli siihen, kuinka evankeliumi voitaisiin esittää niin kiinnostavasti ja uskottavasti, että kuulija siihen halukkaasti tarttuu.

Evankeliumin oppi ei nimittäin ole laisinkaan vaikeasti ymmärrettävä. Kristinuskon rationaalisuus, jolla tarkoitan oppijärjestelmän sisäistä koherenssia, on sekin helppo todeta. Mutta kristinuskon kosketuspintaa sellaiseen ihmiseen, jolle usko on vieras, ei ole yksinkertaista tavoittaa.

Itse olen sitä mieltä, että jos ihmiset oivaltaisivat kristinuskon kaikille kirkkokunnille yhteisen ydinsisällön, jokainen viisas ja älyllinen ihmisolento siihen ilomielin tarttuisi. Tarjolla on rakkauden valtakunta sekä tässä että tulevassa maailmassa. Hyvyyden ilmapiiri kutsuu ja vetää puoleensa.

Jumalan olemassaolo on varmasti mahdollinen, ja jo pelkästään sen takia uskomiselle on järjellinen peruste. Kristinuskon etiikka on muihin uskontoihin nähden kaikin puolin ylivertainen, mikä rohkaisee sukeltamaan syvälle juuri kristinuskoon.

Sana

Mikä sitten on se sanoma, jota minäkin haluan kaikille tarjota ja johon ihmisten olisi sisäistettävä tullakseen osallisiksi Jumalan valtakunnasta?

Hyvä sanoma on informaatiota. Se on meemi, joka vaikuttaa niissä ihmisissä, jotka ottavat sen vastaan ja joka leviää heidän kauttaan. Hengellisesti ilmaistuna kyse on SANASTA.

Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi.” (1 Tes 1:4)

Kun kuulitte meiltä Jumalan sanan, te otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana vaan, niin kuin se todella on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.” (1 Tes 1:13 )

Evankeliumin oppi on kirjattu Uuteen testamenttiin, ja se aukenee helposti jokaiselle vilpittömälle lukijalle ja sanan opettajalle. Mutta sielun pelastus ei tietenkään edellytä edes lukutaitoa.

Normaalitilassa kaikki ovat matkalla kadotukseen, mikä on toki yleisesti tiedossamme: hauta on jokaisen ihmisen maallisen matkan päässä. Mutta tähän väistämättömään kohtaloon evankeliumi tarjoaa pahuuden orjille ihmeen: vapauden ja ikuisen elämän toivon.

Jeesus Kristus

Vastaus on niin yksinkertainen kuin olla voi. Vastaus on Jeesus Kristus, ihmiseksi tullut Jumalan Sana, kuten Uusi testamentti opettaa. Sanoma Jeesuksesta on se informaatio, jota tarvitset voidaksesi olla osallinen rakkauden valtakunnasta ja ikuisesta elämästä. Ja armo annetaan lahjana jokaiselle häneen uskovalle.

Jeesuksen syntymä, Jeesuksen elämä, Jeesuksen kuolema, Jeesuksen ylösnousemus ja Hänen jumalallinen asemansa on ratkaisu kaikkeen. Jeesus on ratkaisu kaikkiin metafysiikan pohdintoihin ja tietämättömyyteen, Jeesus on ratkaisu mahdolliseen eksistentiaaliseen ahdistukseen.

Hänessä ja erityisesti hänen ristissään ja uhriveressään on hyvitys, sovitus, lunastus, pyhitys ja vanhurskautus. Jeesus Kristus tapettiin meidän puolestamme, jotta me saisimme elää ikuisesti. Riemullinen uutinen: Sinun velkasi on maksettu.

Kohti valoa ja hyvyyttä

Jeesus Kristus kokoaa pimeydessä vaeltavat ihmissielut luokseen ja tarjoaa Jumalan valtakuntaa juuri sinulle. Usko Jeesukseen sisältää implisiittisesti mielenmuutoksen eli tahdon suunnan muutoksen ja kalibroinnin hyvyyttä kohti.

Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon.” (Joh 7:37)

Raamatun Jumala ei ole satua ja teoriaa vaan vastaus koko universumin mysteeriin. Ihminen on vieläpä Jumalan temppeli, joten ihminen on luomakunnassa erittäin merkittävässä asemassa.

Maailmamme on tällaisenaan tietyssä mielessä täydellinen maailma, sillä mitään ei puutu: on taivas ja helvetti ja kaikki siltä väliltä. Mutta tämä maailma on välivaihe, jonka kautta olemme matkalla kohti parasta mahdollista maailmaa, jossa pahuutta ei ole.

Toivotan sinut matkaseurueeseen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Jos nyt uskot häneen, voit välittömästi iloita sielusi pelastuksesta ja Jumalan armosta ja rakkaudesta juuri sinua kohtaan.

Ei se sen vaikeampaa ole.

 

Keskustelu avoinna Bittikirkon FB-sivulla.

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

6 thoughts on “180. Tarjolla mutta ei tyrkyllä

  1. ”Olin näet päättänyt olla teidän luonanne tuntematta mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna” (1 Kor 2:2)

  2. Kiitos James, maailma tarvitsee juuri sitä, mistä kirjoitit. Teen lupaukseni sinulle; rukoilen puolestasi joka päivä. Minkä olen havainnut pitkän elämäni aikana, niin sen, että kun Pyhä Henki saa meissä sijaa, Hän on se, joka vetää ihmisiä Jumalan puoleen. Kun Johannes Kastaja ja Jeesus saarnasivat täynnä Pyhää Henkeä, ihmiset riensivät heitä kuulemaan, ja kysyivät, mitä meidän on tehtävä. On ollut meidänkin kansamme parissa aikoja, jolloin Jumala on nostanut miehiä saarnaamaan parannuksen evankeliumia, ilosanomaa. Tästä ovat esimerkkinä mm. Paavo Ruotsalainen, Leastadius, ja eipä voi unohtaa Niilo Ylivainiotakaan.

  3. Tosi hienosti ja yksinkertaisesti kuvattu evankeliumin sanoma! Kun ihmiset voisivat kokeilla sitä, se ei maksa mitään.

  4. Miksi teitä kooheleita aina joku maailmaan synnyttää. Sotkette kaikkia asioita !

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s