James Hirvisaari

181. Messiaaniset muslimit

3 kommenttia

Islam on yksi uskonnollinen oppi muiden joukossa. Sen suurin ongelma lienee uskonnon vanhakantainen tulkinta: islam ei ole kulkenut reformaation ja valistuksen prässien läpi. Koska epäily on kiellettyä, teologian tutkimus jämähtää alkumetreille parhaitten metafysiikan työkalujen jäädessä käyttämättä.

Jeesus on yksi islamin profeetoista, joten pienellä hienosäädöllä uskonnolliset vihollisuudet voisi poistaa. Kuten on olemassa messiaanisia juutalaisia, yhtä hyvin voi olla messiaanisia muslimeita.

Kristinusko ei oikeastaan ole erillinen uskonto, vaan se tarjoaa yhteisen ratkaisun kaikille ihmisille ja kaikille uskonnoille. Kristityt puhuvatkin mieluummin uskostaan kuin uskonnostaan. Onkin äärimmäisen tärkeää huomata, että Kristuksessa kaikki ihmisiä erottavat tekijät katoavat.

”Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.” (Gal 3:28)

Jeesus Kristus voi vapauttaa ankaran uskonnollisuuden orjuudesta todelliseen vapauteen.

Kaikki uskovat Jeesus Nasaretilaisen olleen historiallinen henkilö, mutta Uuden testamentin mukaan sielu pelastuu ikuiseen elämään uskomalla Jeesukseen Kristukseen omana vapahtajanaan. Niin pelastuu myös muslimin sielu – ja hän on silloin messiaaninen muslimi, jos hän haluaa uskonnolliset perinteensä säilyttää.

Elohim ja Allah

Muslimi jo luonnostaan uskoo Jumalaan – eli arabiaksi Allahiin. Muslimille uskominen ei siis ole minkäänlainen ongelma, mikä on muhamettilaisuuden ehkä merkittävin ansio.

Messiaaninen juutalainen lukee Vanhaa testamenttia ja noudattaa juutalaisuuden perinnäissääntöjä, ja vastaavasti messiaaninen muslimi voi lukea Koraania ja noudattaa islamin perinnäissääntöjä. Kummankin uskonnon ankarat rangaistussäännökset kuitenkin tulkitaan vertauskuvallisiksi, koska ilosanoma Jeesuksesta muuttaa ihmisen mielenmaailman rakastamaan ja armahtamaan lähimmäisiä. Siten sekä Vanhan testamentin että Koraanin julmat opit ja näkemykset sukupuolten epätasa-arvosta häipyvät Kristuksessa.

Jeesus Kristus antaa muslimin hengelliselle elämälle uuden sisällön. Jeesus maksoi myös häneen uskovan muslimin syntivelat. Sovituksen mystisenä ytimenä on ristinkuolema: Jeesus mestattiin, jotta myös muslimi saisi elää. Armo ja anteeksiantamus muuttaa ihmisen mielenmaailmaa ja antaa elämälle uuden suunnan. Kuten messiaaninen juutalainen uskoo Jumalaan (Elohim) ja Jeesukseen Kristukseen, myös messiaaninen muslimi uskoo Jumalaan (Allah) ja Jeesukseen Kristukseen ja kulkee valkeuden lapsena kohti ikuista elämää.

Edellä olevan perusteella voidaan ajatella, että profeetta Muhammed Koraania kirjatessaan oli yhtä oikeassa kuin Mooseksen kirjojen kirjoittaja. Kumpikin on tehnyt tehtävänsä, ja kumpikin edustaa yhtä ankaraa oppijärjestelmää, joka Kristuksen julistaman rakkauden lain myötä on tullut tarpeettomaksi.

Kristuksen rakkauden valtakunta

Sekä juutalaisuus että islam ovat ankarassa ristiriidassa ja vihollisuussuhteessa sekä toistensa että kaikkien muidenkin kanssa ilman Kristusta. Mutta Kristuksessa me kaikki olemme yhtä Jumalan perhettä. Siksi rohkenen tulkita Paavalia näin:

”Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; ei muslimia eikä arabia, sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.” (Gal 3:28 mukaeltu)

Jeesus Kristus on lopullinen ratkaisu kaikkiin uskonnollisiin vihollisuuksiin. Kristuksessa juutalainen ja muslimi ovat sulassa sovussa ja yhtä kansaa rakkaudessa kaikkien Kristukseen uskovien kanssa.

Kutsun jokaista muslimia uskomaan Jeesukseen Kristukseen omana vapahtajanaan.

 

Keskustelu avoinna Bittikirkon FB-sivulla.

Mainokset

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

3 thoughts on “181. Messiaaniset muslimit

  1. Vai että ihan pienellä hienosäädöllä uskonnolliset vihamielisyydet voisi poistaa??Jeesus on kyllä islamin profeettoja.Hän on vain hieman erilainen kuin kristittyjen Jeesus.Itseasiassa islamin mukaan viimeisenä päivänä Jeesus tulee äärimaltillisen suvaitsevaisesti tappamaan kaikki kristityt allahia miellyttääkseen ja hävittää myös jokaisen ristin.Jostain syystä muslimit eivät koskaan muista asiasta tosin vääräuskoisille sikojen ja apinoiden jälkeläisille mainita.

  2. ”Heidän jälkeensä me lähetimme Jeesuksen, Marian pojan, todistamaan oikeaksi Tooran, joka oli ennen Häntä. Hänelle me annoimme Evankeliumin, jossa on johdatus ja valo ja joka todistaa oikeaksi Tooran, joka oli ennen sitä. Me annoimme sen johdatukseksi ja varoitukseksi hurskaille.” (Koraani 5:46)

    Jeesus Koraanissa:
    http://www.islamopas.com/bok/jeesus/luku9.htm

  3. Just näin ja hieman laventaen saadaan yksi ja sama jumala ja paljon tulkintoja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s