James Hirvisaari

188. Luonnon seksiorjuus

2 kommenttia

OSA I – Geenit

Minusta on harmillista ja säälittävää, että ihmiset ovat niin auttamattomasti seksuaaliviettiensä vietävissä. Se johtaa monenlaiseen pahaan. Eläimellisimmillään se tarkoittaa koko yhteisön harjoittamaa raakuutta ja seksiorjuutta uskonnon nimissä (ISIS), kotoisemmillaan hyppäämistä milloin kenenkin sänkyyn: salavuoteutta, pettämistä, uskottomuutta, esiaviollisia suhteita, monenlaisia perversioita ja niin edelleen.

Taustalla on kuitenkin luonnon geeneihimme ohjelmoima lisääntymiskoodi, jonka edessä ihminen on voimaton. Myös autuuden korkeinta tunnetilaa edustava rakastuminen on biologisen järjestelmän petos, jonka selkeänä tarkoituksena on tuottaa maailmaan lisää jälkeläisiä.

Hengellisesti ilmaistuna siinä toteutuu Raamatun ilmoittama Jumalan sana, jota ihmiskunta ei voi vastustaa: “Lisääntykää ja täyttäkää maa!”¹ Seksuaalinen vetovoima on istutettu ihmisiin ja koko luomakuntaan niin lujasti, että vain aniharva kykenee järjen tai moraalin voimalla sen synnyttämiä houkutuksia koko elämänsä vastustamaan.

OSA II – Hyvä ja paha

Harvat ryhtyvät munkeiksi tai jaksavat muuten uppoutua perimmäisiin asioihin. Yleispätevin ohje lieneekin se, että ihmisten on hyvä toimia luonnonlakien mukaisesti ja perustaa perheitä ja tehdä lapsia ja elää tavallista elämää iloineen ja suruineen.

On haasteellista pyrkiä pitämään kurissa luonnon lisääntymiskoodia, joka tuhoaa valitettavan monen toimivankin liiton ja parisuhteen. Rikkoutuneisiin ihmisuhteisiin paras lääke on armo eli sen tosiasian lempeä ymmärtäminen, että olemme kaikki samojen lainalaisuuksien vankeja.

Ei pidä etsiä taivasta maan päältä, sillä jatkuvaa autuutta on toivotonta saavuttaa. Täydellisessä maailmassamme on läsnä hyvä ja paha, taivas ja helvetti ja kaikki siltä väliltä. Luonnolla ei ole moraalia, se kuuluu vain ihmisyyteen. Lähimmäisenrakkaus (kr. agape, ἀγάπη) on rakkauden jalointa laatua. Hyväntahtoinen asenne ja lempeä kohtelu kaikkia luontokappaleita kohtaan on eettisesti äärimmäisen arvokasta.

Metafyysisessä mielessä ihmissielu on kuitenkin kovin yksin ilman toista puolikastaan. Siinä mielessä jonkinlainen täyttymys löytyy parisielujen yhtymisessä ilman lisääntymisaspektiakin. Sellainen lienee kuitenkin tässä maailmassa melko harvinaista.

Moraalipohdintojen keskellä on hyvä tiedostaa, että viha ja rakkaus eivät ole toistensa vastakohtia. On oikein rakastaa hyvää ja vihata pahaa.

OSA III – Siveys

Himon tai halun hetkellä on hyvä muistaa, että olet biologisen koodituksen vankina toteuttamassa luontokoneiston lisääntymispäämääriä. Tuskin aina lasten hankkimista siinä tilanteessa ajattelet?

Liberaali ihminen voi toki antautua kaiken tämän tiedostaenkin elämään täysillä ja viettiensä valllassa apinoiden tavoin. Itse kuitenkin suosin maltillisuutta, halujen hillintää ja tiukkaa siveysmoraalia, tuntien kuuluvani läheisemmin jumalalliseen sukuun kuin eläinkuntaan.

Nuorena paheksuin syvästi ihmisten siveettömyyttä ja pidin sitä pelkästään moraalisena ongelmana, mutta vanhempana olen todennut ihmisten olevan helposti viettiensä vietävissä. Lankeamista seuraakin usein katumus. Armo lienee paras lääke näihinkin “vaivoihin”.

Seksuaalisia perversioita en tässä yhteydessä käsittele, mutta niidenkin taustalla on lisääntymisvietti², vaikkakin kieroutunut sellainen. Vinoutumat saattavat johtua seksuaali-identiteetin häiriöistä.³ Uuden testamentin raitis ohje on tämä: “Haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä. ”⁴

OSA IV – Meemi

Julkinen keskustelu antaa usein ymmärtää, että ihmisiä ei enää kiinnosta miettiä perimmäisiä kysymyksiä ja etsiä turvaa kuoleman varalle huolehtien sielunsa tilasta ja kohtalosta.

Moni luultavasti elääkin elämäänsä tämän maailman mukaan ja syvällisiä pohtimatta.

Minä olen kuitenkin täysin varma, että vielä löytyy totuutta etsiviä ihmisiä, jotka hakevat ja elämälleen kestävää pohjaa. Olen varma, että löytyy ihmisiä, jotka ottavat meeminä leviävän evankeliumi-informaation iloiten vastaan.

Pidän tärkeänä, että itselläni on vahva maailmankatsomus. Tuntuisi omituiselta elää ilman hengellistä perustaa.

Mitä kovemmin evankeliumia vastustetaan, sitä sinnikkäämmin sitä on pidettävä tarjolla. Ihmisten täytyy saada kuulla iloinen sanoma ja mahdollisuus tarttua siihen vastaväittäjistä ja rienaajista välittämättä.

Rehellinen ihminen toki valittaa – ja ihan aiheellisesti – kokiessaan älyllisesti ongelmallisena sen, että ihmiset olisivat eriarvoisessa asemassa ikuisuutensa suhteen. Ideana on kuitenkin hyvyyttä janoavien eksyneiden sielujen löytyminen, ja lähtökohtaisesti kaikkien voidaan ajatella olevan sielun tasolla samalla viivalla.

“Arpa lankesi minulle ihanasta maasta”

Pidän harmillisena, että juuri kristinuskoa kovasti kritisoidaan, vaikka se on opillisesti vahva ja syvemmin tarkasteltuna hämmästyttävän ristiriidaton. Maailmassahan on varsin kyseenalaisiakin uskontoja kuten ihmisiä alistava ja julma islam, jonka sharia-laki on kova ja armoton. Evankeliumi sentään tarjoaa heikolle armon eikä kivitystä.

Yhtä kaikki älyllisesti rehellinen ihminen pitää mahdollisena kristinopin oikeellisuutta. Se tarjoaa maailmanselityksen, joka on hengeltään puhdas, moraalisesti korkeatasoinen ja myös älyllisesti mielekäs.

Ihminen on biologisen luontonsa orja, joka ei ole täysin vapaa tahtomaan ja varsinkaan valitsemaan vapaasti. Ongelman ratkaisu on löydettävissä evankeliumista. Kun eläin-ihmisestä tulee jumal-ihminen, kaikki muuttuu uudeksi.

OSA V – Finaali

Oma maailmankuvani olisi ilman evankeliumia varsin synkkä. Katson tämän maailman olevan erittäin pahassa jamassa ja matkalla tuhoon sekä eksistentiaalisessa että metafyysisessä mielessä. Ihminen syntyy sokeana ja kuolee tyhmänä turhan elämänsä jälkeen. Ilman evankeliumia kaikki olisi kovin toivotonta. Kirottu maailma, elämä oravanpyörässä ja paholaisen orjuus. Pahuus rehottaa, ja ihmisen petomaisuus väijyy heti pinnan alla. Mutta kristinusko tuo valoa pimeyteen ja toivoa toivottomuuteen.

Seksi ja valta kiehtoo ja kiihottaa ihmisluontoa, miestä ja naista, Jumalan kuvaa. Heikko horjahtaa helposti. Pettäminen on pahuutta.

Eksyneen ja hädässä olevan ihmisen on viisasta tarttua kiinni ainoaan saatavilla olevaan toivoon – niinkuin myrskyssä pelastusrenkaaseen. Jeesus Kristus on tullut “etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on. “

Armoa ei voi vaatia, mutta sitä voi anoa. Armo ei valikoi:

“Jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan”

Jolla on korvat, se kuulkoon!”

 

¹ 1. Moos 9:1

² Anthony Storr: Sexual Deviation

³ Lääkärilehti 11/2013

1. Kor 7:2

Parasta tarjolla

Ps 16:6

Luuk 19:10

Matt 7:8

Matt 11:15

 

Keskustelu avoinna Bittikirkon FB-sivulla.

 

Mainokset

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

2 thoughts on “188. Luonnon seksiorjuus

  1. Minusta lapset tulevat fyysisesti tähän maailmaan ihan älyttömällä tavalla. 🙂

  2. Perseestä olet sinä tullut – perseelleen on kaikki menevä… 😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s