James Hirvisaari

208. Hengellinen tyhjiö

5 kommenttia

Suomi on luopunut kristinuskosta. Näennäisesti olemme vielä kristitty kansa, suuri osa ihmisistä kuuluu seurakuntiin, ja joka paikkakunnalla on kirkko tai useitakin. Kristillisiä arvoja vielä jonkin verran kunnioitetaan. Tosin jotkut sanovat että eivät ne edes ole kristillisiä arvoja: muun muassa lähimmäisenrakkauden voidaan sanoa olevan universaali käsite. No, minun on vaikea nähdä esimerkiksi islamissa tai idän kulttuureissa mitään rakkauteen viittaavaakaan.

Aika ajoin teologiaa vaaditaan pois yliopistoista. Mielestäni sitä ei pidä poistaa, mutta tiedekunnan nimi voisi olla metafysiikan tiedekunta, jossa yhtenä linjana olisi teologia. Missään tapauksessa teologiaa ei pidä sekoittaa samaan nippuun perinteisen filosofian kanssa. Katson, että tieteellisessä mielessä metafysiikka on yläkäsite, joka on rinnakkainen filosofian kanssa. Joissakin alakäsitteissä, lähinnä uskonnonfilosofiassa ja ontologiassa, nämä kohtaavat toisensa.

Itse en ”harjoita” mitään uskontoa enkä kuulu mihinkään kirkkoon. Mutta kristinuskon tarjoama evankeliumi on niin huikean upea kokonaisuus sekä opilliselta sisällöltään että etiikaltaan, että minun on hyvin helppo uskoa siihen. Sen pohjalta uskoni Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen on vahva. Voidaan sanoa, että uskominen on helppoa sille joka uskoo.

Kristinusko ei edes vaadi mitään harjoittamista. Kaikki saadaan lahjana. Hyvä sanoma muuttaa vastaanottajansa samastumaan hyvyyden eetokseen ja tahtomaan hyvää. Mielensisäinen muutos tapahtuu evankeliumin vaikuttamana aivan itsestään, mutta ihminen ei silti muutu itse hyväksi. Julistan vahvasti, että kristinuskossa ei ole mitään moitittavaa aspektia. Valitettavasti sen tulkinnat, sovellukset ja puolustuspuheet ovat yleensä suorastaan riipivän tasottomia ja naiiveja.

Maallistuminen johtaa ilman muuta moraaliseeen turmioon. Pelkkä humanismi ei riitä tyydyttämään ihmisen henkeä. Sekulaarit päättäjämme ovat umpisokeita ja täysin kyvyttömiä näkemään tulevaisuuteen, ja sen tähden maan suunta on vakavassa virhekurssissa. Sinisilmäisyys maailman pahuuden edessä on kansallemme kohtalokasta. Media pyrkii tahallaan ruokkimaan epäterveitä ilmiöitä ja voimistamaan kristinuskonvastaisuutta. On tullut muotiin halveksia omaa perinnettämme ja palvoa vierautta. Mutta hengellisellä tyhjiöllä on taipumus täyttyä. Tällä hetkellä se on täyttymässä islamilla, joka on täynnä kaikkea sitä, mitä länsimaisesta näkökulmasta voidaan pitää barbaarisena.

Kristinuskon tietoisesti torjuneet tahot, jotka eivät alkuunkaan ymmärrä hengellisyyden merkitystä, saavat kansakunnan ilmapiirissä aikaan sekasortoa, joka ilmenee yhä karmeammilla tavoilla. Tämmöinen metelöinti, jonka taustalla on vieraan uskonnon invaasio, ei mielestäni mitenkään sovi valistuneeseen sivistysmaahamme. Ja tuo on vasta alkusoittoa:

Video – Helsinki, 25.10.2015

 

Mainokset

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

5 thoughts on “208. Hengellinen tyhjiö

  1. Suomessa vähätellään islamin uhkaa (YLE Uutiset)

  2. Hyvä kirjoitus James. Nyt on kasvamassa ja kasvanutkin sukupolvi, joka ei tiedä oikeaa ja väärää. Kouluissa ei lapsille enää kerrota, mikä on oikein ja mikä väärin. Jumalan 10 käskyä sisältää ihmisille säännöt joiden puitteissa elää. Nämä on viety pois kouluista. Miten ihminen voisi tietää mikä on oikein ja mikä väärin, jollei ole jotain pysyvää. Jotain sääntöjä mihin nojata. Lakia, joka ei muutu.
    Moraaliin ja humanismiin ei voi nojautua. Moraalikin on käsite joka elää. Se muuttuu aikojen saatossa ja tämän päivän moraali on ihan toista, kuin vaikka 50 vuotta sitten. Moraali on käsitteenä varmasti joskus nojannut Raamatun Sanaan, mutta ei enää aikoihin.

    Minäkin uskon. Olen Jeesuksen oma. Se riittää. En itsekkään kuulu mihinkään kirkkoon tai opinsuuntaan.

    Uskotko James, että demokratia ei ole Jumalasta? Löihän demokratia sinuakin vasten kasvoja. Se on niinkuin tiedetään, kansanvaltaa. Ei Jumalan valtaa. Kuitenkin esivalta on aina Jumalan asettama. Ei Jumala sitä ole ihmisten käsiin antanut, vaikka me niin luulemmekin. Nyt meillä vaan on sellainen hallitus, kuin me ansaitsemme. Me Suomalaiset ansaitsemme tälläiset johtajat, kuin meillä nyt on. Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä, sanoo Sana.

    Suomi on kauan ollut vain nimikristitty kansa. Uskonnollisuuden alla oleva kansa. Kaikki on kiinni meistä Suomalaisista. Tai meidän suhteestamme Jumalaan. Kaikki on menossa nyt todella pahaan suuntaan.

    Sodan aikana rukoiltiin paljon ja se onkin hyvä asia. Mutta enimmäkseen se rukous oli; Varjele meidän poikiamme, etteivät haavoitu tai kuole. Tai; Varjele meidän maatamme Venäjän miehitykseltä.

    Rumasti sanottuna lähes kaikki rukous oli hyvin itsekästä. Juuri kukaan ei halunnut pysähtyä kuuntelemaan Jumalaa. Mitä hänellä olisi meille ja mitä hän tahtoisi meidän tekevän. Raamattuhan sanoo, että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja sitten kaikki muu kyllä järjestyy. Jumalan asiat pitäisi olla etusijalla, eikä meidän.

  3. Joo, varmasti totta mitä jälkimmäisessä videopätkässä sanottiin. Henkilökohtaisesti muistan kuinka, se oli 70-lukua, kävin pitkiä keskusteluja italialaisen, hyvin suomea puhuvan insinöörin kanssa. Hän silloin, monen muun asian ohella, painotti suomalaisten kaiken ylikäyvää ominaispiirrettä: ”Olette sinisilmäistä ja naivia väkeä näin eurooppalaisen silmin katsottuna!”

    Hiukan silloin taisin ihmetellä mutta en enää. Hän vain totesi itsestäänselvyyden. Samoinhan meistä ajateltiin keisarivallan aikana Pietarissa! Saa nähdä kuinkas käy? Ei tässä kovin optimisti pysty olemaan. Voios!

  4. Herra Sebaot, ole meidän turvamme kaikesta huolimatta!!! ♥

  5. Ihmettelen kovasti, miten ”suuren uhan alta” Suomeen paenneet muslimit uskaltavat pitää kulkueitaan täällä. Tosin eihän kristityistä mitään vastusta ole. Ei ole ollut heidän matkallaan myöskään, koska kristityt on heitetty laidan yli välimereen tai tapettu jo ennen kuin ehtivät paattiin. Minusta ns. pakolaisten uskonnollisten kulkueiden ja heidän kultturinsa tuominen noin voimakkaasti esille ei ole hyvä asia. Jos ihminen on pakolainen, hän ei voi olla vaatimassa kohdemaan kulttuurin muuttamista mieleisekseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s