James Hirvisaari

249. Kuolemani lähestyy

6 kommenttia

Heti alkuun on sanottava, että en laisinkaan pelkää kuolemaa sinänsä. Toki tapa siirtyä ajasta ikuisuuteen lienee epämiellyttävä tai pahimmillaan karmea. Kukaan ei tiedä lähtöhetkeä. Jokainen askel on lähempänä hautaa. Äkkilähtö tai unessa pois nukkuminen olisi kai armollisinta.

Olemme kaikki osa tätä universumia ja maailmanhenkeä. Emme mitenkään pääse siitä irti. Sen tähden mieltäni riipiikin ajatus jälleensyntymisestä ja siis palaaminen jossakin muodossa uudelleen tähän elämän kiertokulkuun. Torjun raivoisasti sen mahdollisuuden ja kapinoin sitä vastaan.

Maailmassamme on paljon pahuutta. Ihminen on katala olento, ja luonto on julma. Havaitsin tämän jo pikkupoikana. Vaikka oma lapsuuteni oli hyvinkin onnellinen, noin 7-vuotiaana päätin, että en tee ainuttakaan jälkeläistä tähän pahaan maailmaan. Päätös oli vahva, ja se on pitänyt läpi koko elämäni.

Torjunta

Olen havainnut, että monet ihmiset torjuvat ajatuksen kuolemasta eivätkä halua siitä keskustella. Itsekin olen monesti joutunut vaikenemaan, sillä useimpien mielestä perimmäiset kysymykset ovat arkitajunnalle liian etäisiä ja vaikeita aiheita.

Lisääntyminen on varmaankin luonnollisin osa tätä maailmaa. Se on selvästikin yksi elämän tarkoitus. Itse olen siis kieltäytynyt palvelemaan tätä tarkoitusta, vaikka elämän ihme iloineen ja suruineen on kokonaisuudessaan varmasti myös suuri etuoikeus ja rikkaus.

Sisäinen maailma

On selvää, että ihminen on sekä psyykkinen että fyysinen olento. Koko universumi mahtuu mieleni maailmaan. Toisaalta ruumiini on osa materiaalista maailmankaikkeutta. Minuus, mieli, persoonallisuus, ajatukset, tahto ja tunteet ovat sisäisen ihmisemme eli sielun ominaisuuksia. Lisäksi ajattelen niin, että minuuden hienorakenteeseen kuuluu henki, joka luo ihmisen olemukseen ilmapiirin. Toki ne ovat osa aivotoimintaamme, mutta on mahdotonta tietää, ovatko myös sielu ja henki pelkkää sähkökemiaa, jotka häviävät kuolemassamme taivaan tuuliin.

Uskonnoilla on kullakin halu antaa oma vastauksensa elämän ja universumin mysteeriin. Ihmisen eksistentiaalinen hämmästys ja ahdistus on vuosituhansia pakottanut meidät käsittelemään olemassaolomme ihmettä. Jokainen meistä on ihme, ja joka tapauksessa juuri ihmisessä universumi tiedostaa itsensä, ja ainakin siinä mielessä olemme itse hyvin lähellä jonkinlaista jumaluutta. Perimmäistä totuutta ajatus ei kuitenkaan tavoita. Ihminen haluaa ymmärtää syntyjä syviä.

Täydellinen maailma

Minun on helppo ajatella, että tämä meidän maailmamme on täydellinen maailma – täydellinen siinä mielessä, että mitään ei puutu. On taivas ja on helvetti ja kaikkea siltä väliltä, on valkeutta ja pimeyttä ja kaikkea siltä väliltä, on hyvää ja pahaa ja kaikkea siltä väliltä, on kaunista ja rumaa ja kaikkea siltä väliltä, on puhdasta ja saastaista ja kaikkea siltä väliltä. Elämän kirjo sisältää kaikki värit.

Väitän, että tämä ei kuitenkaan paras mahdollinen maailma.

Metafysiikan raskaimpia kysymyksiä on se, lieneekö universumilla jokin päämäärä. Kaiken kattavia teorioita on mahdollista kehitellä. Yksi mahdollisuus on se, että maailmankaikkeus ei ole vielä valmis, vaan se on kehitysprosessissa. Jospa todellakin olemme prosessissa: täydellisestä maailmasta parhaaseen mahdolliseen maailmaan.

Alkuräjähdyksessä kaikki, mitä on olemassa, oli yhdessä pisteessä. Edellä kirjoitettuun viitaten se sisälsi potentiaalisena kaiken, joten se oli täydellinen piste. Se ei ehkä kuitenkaan ollut paras mahdollinen piste. Piste räjähti, ja prosessi lähti liikkeelle. Nyt universumi on liikkeessä ja sisältää siis ”kineettisesti” kaiken.

Maali

Edellä esitetyn pohjalta on vielä välttämätöntä kysyä: miksi? Selitys on oikeastaan yksinkertainen ja helppo. Voidaan ajatella, että paras mahdollinen maailma on rakkauden valtakunta. Ja rakkaus tietenkin edellyttää erillisyyttä. Teoria esittää, että juuri sen tähden tapahtui alkuräjähdys ja ykseys muuttui moneudeksi. Kyseessä on erittäin pitkä prosessi: tarvittiin olentoja, joiden välillä elää ja vaikuttaa rakkauden henki. Paras mahdollinen maailma on se, jossa rakkaus hallitsee ja jossa pahuutta ei ole.

”Hyvyyteen on helppo uskoa”

Kuinka kaikki lopulta käytännössä tapahtuisi, on tietenkin täydellinen kysymysmerkki. Ehkä tarvittaisiin alkuräjähdyksen aikaansaajan puuttumista asiaan. Joka tapauksessa teoria on murskaava ratkaisu ”teodikean ongelmaan”. Siinähän ihmetellään, kuinka maailmassa voi olla pahuutta, jos Jumala on sekä hyvä että kaikkivaltias. Jumalan dilemma on teorian tasolla siten selvitetty.

Paluu alkuun

Esittämäni pohjalta totean, että omalla elämälläni ja kuolemallani on merkitys ja tarkoitus osana universumin kehitysprosessia, vaikka en biologiseen lisääntymiseen ole suostunutkaan. Sillä on merkitys sieluni kohtalosta riippumatta. Olemme kaikki keskellä hyvän ja pahan taistelua. Hyvän tekeminen on vaikeata, mutta hyvään uskominen on helppoa.

Näemme, kuinka metafysiikan näkökulmasta maailma saa aivan uusia ulottuvuuksia.

Ohjaus

Jos joku tätä infernaalisen megalomaanista näytelmää ohjaa, niin toivottavasti se ei ole Allah eikä Saatana eikä jokin idän despootti vaan Jeesuksen Kristuksen Jumala, joka päätti luoda parhaan mahdollisen maailman, rakkauden valtakunnan. Luulisin ainakin itse sellaisessa maailmassa erinomaisen hyvin viihtyväni.

Green Card

Hyvyyteen on helppo uskoa. Evankeliumin mukaan rakkauden valtakunnan kansalaisuus on tarjolla lahjana kaikille ihmisille – yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden.

Sola fide, sola gratia, propter Christum.

Hyvyyteen on helppo uskoa.

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

6 thoughts on “249. Kuolemani lähestyy

  1. En siis ole tietääkseni sairastamassa mitään kuolemantautia, mutta elämähän saattaa päättyä minä hetkenä hyvänsä, ja mielestäni sen tosiasian kanssa on hyvä olla etukäteen tasapainossa.

  2. Tervehdys James Hirvisaari, ja kiitos kirjoituksestasi! Mitä vastasikaan Jeesus ”ryövärille” ristillä roikkuessaan, kun tämä pyysi ja sanoi: ”Jeesus, muista minua kun tulet valtakuntaasi”. Jeesus vastasi, että tänä päivänä sinä olet oleva kanssani paratiisissa. Sitä varten Jeesus tuli, että jokainen joka Häneen uskoo, saisi iankaikkisen elämän. Paavalikin huudahtaa: ”Elämä on Kristus ja *kuolema on voitto* Fil 1:21. Minulle elämä on Kristus ja *kuolema on voitto*. Sen on tarkoitus olla jokaiselle ihmiselle. Jokaisen ihmisen puolesta on syntivelka maksettu, kuitattu, mutta tämä lahja-armo on otettava vastaan, ja siten ihminen uudesti syntyy.

    *Kysymys: Mitä tarkoittaa olla uudestisyntynyt kristitty? Vastaus: * Mitä tarkoittaa olla uudestisyntynyt kristitty? Klassinen raamatunkohta, joka vastaa tähän kysymykseen on Joh. 3:1-21. Herra Jeesus Kristus puhuu Nikodemokselle, huomattavalle fariseukselle ja juutalaisten neuvoston jäsenelle. Nikodemos oli tullut Jeesuksen luokse yöllä. Nikodemoksella oli kysyttävää Jeesukselta.

    Puhuessaan Nikodemoksen kanssa Jeesus sanoi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos sanoi Hänelle: ”Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: Teidän täytyy syntyä uudesti.” (Joh. 3:3-7).

    Sana ”uudestisyntynyt” tarkoittaa kirjaimellisesti ”ylhäältäsyntynyt”. Nikodemoksella oli todellinen tarve. Hän tarvitsi sydämen muutosta – hengellistä muodonmuutosta. Uusi syntymä, uudesti syntyminen, on Jumalan teko, jossa ikuinen elämä annetaan ihmiselle, joka uskoo (2 Kor. 5:17; Tiit. 3:5; 1 Piet. 1:3; 1 Joh. 2:29; 3:9; 4:7; 5:1-4, 18). Joh. 1:12-13 osoittaa, että ”uudestisyntynyt” välittää myös ajatuksen ”tulla Jumalan lapseksi” luottamalla Jeesuksen Kristuksen nimeen.

    Seuraavaksi varmaan kysyt: ”Miksi ihmisen tarvitsee syntyä uudesti?” Apostoli Paavali sanoo Efesolaiskirjeessä (Ef. 2:1): ”Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomuksienne ja syntienne tähden…” Roomalaisille hän kirjoitti (Room. 3:23): ”sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta.” Ihmisen tulee siis syntyä uudesti saadakseen syntinsä anteeksi ja päästäkseen yhteyteen Jumalan kanssa.

    Miten se tapahtuu? Ef. 2:8-9 kertoo: ”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” Kun ihminen ”pelastuu”, hän syntyy uudesti; hän on hengellisesti uudistunut ja on nyt Jumalan lapsi uuden syntymän perusteella. Jeesukseen Kristukseen luottaminen, Häneen, joka kärsi synnin rangaistuksen kuollessaan ristillä, on se mitä tarkoittaa olla ”uudestisyntynyt” hengellisesti. ”Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus…” (2 Kor. 5:17a).

    Jos sinä et vielä luota Jeesukseen Kristukseen Pelastajanasi, kuuletko Pyhän Hengen kehotusta, kun Hän puhuu sydämellesi? Sinun tulee syntyä uudesti. Käännytkö Jumalan puoleen rukoillen, niin että sinusta tulee uusi luomus Kristuksessa, vielä tänään? ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.” (Joh. 1:12-13).

    Jos haluat ottaa Jeesuksen Kristuksen vastaan Pelastajanasi ja syntyä uudesti, voit rukoilla seuraavan esimerkin tavoin. Muista, että tämän tai minkään muun rukouksen sanominen ei pelasta sinua. Vain Kristukseen luottaminen voi pelastaa sinut synnistä. Tämän rukouksen avulla voit kuitenkin ilmaista Jumalalle uskosi Häneen ja kiittää Häntä siitä, että Hän on järjestänyt sinulle pelastuksen. ”Jumala, tiedän että olen tehnyt syntiä sinua vastaan ja ansaitsen rangaistuksen. Mutta Jeesus Kristus otti kantaakseen minulle kuuluneen rangaistuksen, niin että uskomalla Häneen voisin saada anteeksi. Käännyn pois synnistäni ja luotan siihen, että Sinä olet pelastukseni. Kiitos ihmeellisestä armostasi ja anteeksiannostasi – iankaikkisen elämän lahjasta! Aamen!”

    Katri Pouri Kauniinilmankuja 5 A 3 00990 Helsinki

  3. Hienoa että henkiset ja hengelliset kysymykset sinua näin nykyaikana kiinnostavat. Aikamme kun on monella tavalla materialistista tavoiltaan ja ajattelun lähtökohdiltaan. Artikkelisi sisälsi monta polkua. Valitsen kaksi. En otaksu alkupisteen sisältävän kaikkea näkyvää ja tuntuvaa. Holistisesti oletan kokonaisuuden sisältävän aina muuta ja enemmän kuin kokonaisuuden summan. Paha ei ole ollut aina olemassa eikä sen välttämättä tarvitse vaikuttaa kaikkialla universumissa eikä joka hetki ja kaikkialla tälläkään planeetalla. Kuka on ohjaimissa? Tulin nuoruudessani tuntemaan Kristuksen ja ainakin minusta on nyt ollut hyvä pysyä tässä tuntemassani Jeesuksessa muut uskonnot sivuuttaen. Jumalan valtakunnan aate ja sovitus riittävät ja ei niitä elämän aikana kai kukaan opi täysin tuntemaan ja pysymme ”prosesseina”.

  4. On jokseenkin riipivää todeta olevansa vuosituhantisten nussimisten tulos. Mutta tässä on vihdoin päätepiste ja vapahdus.

  5. Biologisesti katsottuna meillä on kulunut monta sataa tuhatta vuotta ruumiillisuudessa yksin tässä ihmislajin olomuodossa. Eikä ruumiillisuus ole itsessään pahasta, mutta ihmisen ja eläimen sukupuolisuus ovat erilaisia, eläimellä tavallisesti viatonta ja tarkoituksenmukaista mutta ihmisellä viattomuuden ohella viallista – kuten raiskaukset, homoseksuaalisuus, muut sukupuolisuuden epäterveet muutokset jne. – jotka eivät liityy niinkään ruumiillisuuteen vaan määrättyyn yksilökehitykseen, kulttuuriin ja kulttuurikehitykseen vai mitä? Toisaalta ihminen ei ole tästä ja monesta muusta syystä vain ruumiillisuutensa rakentama. Sinä ja me kaikki normaalisti kehittyneet ihmiset olemme ruumiillisen, henkisen ja hengellisen kehityksen tulosta. Takanamme on pitkä ruumiin evoluutio, pitkä kulttuurihistoria ja lyhyempi tai pidempi henkinen ja hengellinen persoonallisuuden kehityshistoria. Lisäksi sielun ”evoluutio” on avoin kysymys. Tästä kaikesta aineksesta on vaikea sitten katsoa, että juuri ”tuo” tai vain ”tämä” on tehnyt meistä itsemme. Ja toisaalta tulemisemme on aina myös kesken, vasta jokin myöhemmin lopulta näyttää miksi tulimme – jos silloinkaan.

    Se että elämä voi päättyä hetkenä minä hyvänsä on tärkeä tai tärkein ajallinen mittamme itseemme ja muihin päin. Heideggerin mukaan elämä on jatkuvaa kuolemaan päin kulkemista. Kuoleman rajan näkeminen suhteuttaa nykyhetkemme, tekomme ja suunnitelmamme vähintään ruumiilliseen ja toiminnalliseen katoavaisuuteen (näkyvässä maailmassa). Yksi näkökulma, jota olen itse viime aikoina ajatellut, on ollut suhde sosiaaliseen merkitykseemme. Ajatellaanpa 1950- ja 1960- lukujen suuria tiedemiehiä, taiteilijoita, poliitikkoja ja sotilaita. Vaikka kaikki he ovat joko kuolleet tai vanhentuneet sosiaalisesti toimintakyvyttömiksi entisiin voimiinsa nähden, maailma tulee tänään loistavasti toimeen ilman heitä. Vain joidenkin henkilöiden keskeiset teot tai keksinnöt tai tuotokset ovat yhä vaikuttamassa. Jokainen persoonallisuus on maailmassa, sen suuressa mittakaavassa, täysin korvattavissa. Olemme näinkin osittain jo kuolleita tänään, kuolleita suhteessa siihen, että olisimme kukaan itsessämme korvaamattomia. Narsismi ja jopa tavallinen itserakkaus kuuluvat niihin
    elämän harhoihin, jotka kuolemaan päin kulkeminen ajattelun ja tuntemisen prosessina voi selvittää, heikentää tai jopa poistaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s