James Hirvisaari

263. Yksi vai kolme jumalaa?

3 kommenttia

Kun puhutaan juutalaisuuden ja islamin yksijumalaisuudesta ja kristinuskon jumalan kolmiyhteydestä, kysymyksessä on yksinkertaisesti sama maailman luoja ja siis yksi ja sama taho – olipa uskonto oikeastaan mikä tahansa. Islamin niin kuin kristinuskonkin juuret ovat vanhassa testamentissa. Uskontojen oppiriidat johtuvat tietenkin erilaisista pyhistä kirjoista mutta myös erilaisesta jumalakuvasta. Eihän kristinuskossakaan ei ole kolmea jumalaa vaan yksi kolmiyhteinen jumala, kuten sen analogiana ihminenkin on kolmiyhteinen.

Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi kyetä ymmärtämään jumalan olemuksesta yhtään mitään? TEORIAN tasolla olisi mahdollista olla myös messiaanisia muslimeita kuten on messiaanisia juutalaisiakin. Messiaanisuus yhdistäisi nuo uskonnot kristinuskoon, kunhan vain kyseinen messias on Kristus. Myös islam tuntee Jeesuksen profeettana, ja vain pienellä hienosäädöllä hänet voitaisiin uskoa myös messiaaksi. Toki ihan helposti niin ei tapahdu, koska koraanin arvovalta eräiden jakeiden kohdalta jouduttaisiin turhentamaan.

Juutalaisuus on ankara lakiuskonto ennen kristinuskoa, ja islam on ankara lakiuskonto kristinuskon syntymisen jälkeen.

Edellä olevan pohjalta väitän, että jos joku muslimi uskookin Kristukseen ristiinnaulittuna omana vapahtajanaan, hän on samassa hengellisessä asemassa kuin messiaaninen juutalainen, joka on puolestaan samassa hengellisessä asemassa kuin kristitty, joka on evankeliumin opin perusteella osallinen ikuisen elämän lahjasta yksin armosta, uskon kautta.

 

Kristuksen risti – pelastusopin ydin

 

Advertisements

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

3 thoughts on “263. Yksi vai kolme jumalaa?

  1. Kristus on lain loppu, koskien koko maailmanhistoriaa – menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

    ”Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.” (Room 10:4)

  2. Mielenkiintoisia väittämiä James! Periaatteessa voisi sanoa, että kristinuskoon verrattavissa oleva uskonnon uudistus on islamissa yhä tekemättä, ja kenties apuna voisi olla Jeesus. Käytännössä tämä merkitsee arabikristillisyyttä, joka on jo olemassa oleva tosiasia. Mutta niin arabit kuin me suomalaiset olemme olleet lakanoita ennen uskoon tuloa ja ns. pakanakristittyinä myös elämme liitettyinä ulkoa jaloon ”puuhun” eli Jeesukseen ja Jumalan valitun kansan, israelilaisten, yhteyteen. Valitettavasti kristinuskon mukaan ei ole muuta todellista Jumalaa kuin Israelin kansalle itse itsensä ilmaissut Jumala. Sitä muslimien on uskonsa piirissä mahdotonta hyväksyä. Näin mahdollinen islamin reformaatio ei voi tapahtua Jumalan kautta. Vain arabikristillisyys on tie ulos lakihenkisestä islamista.

  3. Luinpa KORAANIN pitkästä aikaa. Lopusta alkuun päin. 🙂 Jokseenkin vanhatestamentillista tekstiä. Ei edes erityisen väkivaltainen vaan lähinnä Jumalan suuruutta ja kaikkivaltiutta ihannoiva. Ei säväyttänyt suuntaan eikä toiseen. Totean, että islamin ongelma ei ole Koraani vaan muu sälä. Koraanissa on paljon psalmien tyyppistä kerrontaa ja kehotusta hurskauteen hyviä tekoja painottaen.

    Yksi Jumala, hänen suuruutensa ja kaikkitietävyytensä ja -voipaisuutensa, ankara tuomari, kuolleiden ylösnousemus, uskoville autuus, uskottomille helvetti, katuvalle armo, Jumalalle kaikki on helppoa (ei ainoastaan mahdollista), paljon viittauksia VT:n profeettoihin. Juuret vahvasti juutalaisuudessa ja osin jopa Jeesuksen profetaalisuudessa, mutta israelilaisia moititaan tottelemattomuudesta ja kristittyjä riidoista ja monijumalaisuudesta.

    Selvästi näkyy, että Koraanin kirjoittajalla ei ole minkäänlaista syvempää käsitystä kristinuskosta. Räikeää on Jumalan ottaminen oman aavikkokulttuurin takuumieheksi. Jos muslimeilla olisi vain Koraani ilman shariaa, sunnaa ja haditheja, islam voisi olla paljon nykyistä rauhanomaisempi. Hengetön kirja, hengetön uskonto.

    Näin lyhyesti luonnehdittuna.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s