James Hirvisaari

309. Uskomistasi et voi itse päättää

3 kommenttia

Valitettavasti koko länsimaailma ja myös oma kansamme on aika lailla vieraantunut kristinuskosta. Moni varmaankin vastustaa lapsellista mielikuvaa, jonka on saanut kristinuskosta ehkä jo pyhkäkoulussa. Jollakulla saattaa olla kielteisiä kokemuksia jostakin uskonyhteisöstä tai kristityistä ihmisistä. Kirkon opetukset ja tavat ovat täynnä epä-älyllistä hölynpölyä.

Luopumuksessa ei ole mitään hämmästeltävää. Siinähän luovutaan vääristä mielikuvista. Kristinuskossa on kuitenkin järjellinen puoli. Siinä on tiivis ja looginen opillinen ydin, mutta ihmisen arkielämälle keskeistä siinä on henki ja ilmapiiri. Kristinusko edustaa hyvyyttä ja lähimmäisenrakkautta. On siis parempi tarkentaa fokusta kuin kokonaan luovuttaa.

Usko ei ole tietämistä mutta se ei ole myöskään luulemista. Haluan myös huomauttaa, että uskon määrässä on liukuva asteikko. Harvan ateistinkaan maailmankatsomus on tyystin ilman agnostikon jättämää pelivaraa. Tärkeää on huomata, että ihminen ei voi valita uskomistaan. Hän voi valita vapaasti kirkkokuntansa, mutta ihminen joko uskoo tai ei usko. Usko voi olla heikko tai vahva, ja monia valintoja voi hengellisessä elämässä tehdä, mutta omaa uskomistaan ei voi kukaan itse päättää. Minäkin uskon enkä muuta voi.

”Usko ei ole tietämistä mutta se ei ole myöskään luulemista”

Kristinuskossa merkittävää ei ole uskon määrä vaan sen laatu ja kohde. Kristinusko antaa valtavasti tilaa olla oma itsensä. Paremman ihmisen teeskenteleminen ei ole millään tavoin edullista vaan pelkkää petosta. Evankeliumi on sovinnon, lähimmäisenrakkauden ja ikuisen elämän toivon äärimmäisen hyvä sanoma. Ja usko syntyy evankeliumi-informaation kuulemisesta – jos on syntyäkseen. Kristillinen usko ei ole luulemista vaan luottamista. Se on turvautumista erittäin hyvään sanomaan.

Minä itse en ole mikään uskon soturi enkä mikään muukaan soturi. Minä en halua olla jumalan tai jumalien pelinapppula, vaikka joskus tuntuu, että kaikki olemme sellaisia. Olen lähinnä apologeetta eli uskon puolustaja. Kristinuskolle löytyy painavia järjellisiä perusteita. Joitakin niistä olen esitellyt blogissani aiemmin. (Apologia ja Mitä pahaa on kristinuskossa?)

”Mitä hyvää on islamissa – itse en ole keksinyt ainuttakaan seikkaa”

Islam on puolestaan kristinuskon inverssi. Se tarkoittaa lähinnä lähimmäisenrakkauden perversiota. Kristinuskossa on paljon hyvää. Mutta mitä hyvää on islamissa – itse en ole keksinyt ainuttakaan seikkaa.

Islamissa painotus ei ole henkilökohtaisessa uskossa vaan yhteisöllisyydessä. Uskonto tulee ikään kuin veren perintönä, eikä siitä ole helposti mahdollista luopua – varsinkaan kun seurauksena voi olla kuolemantuomio. Muslimi ei pohdi henkilökohtaista uskoaan, vaan islam on automaattisesti osa hänen henkilökohtaista identiteettiään, vaikka kyseessä olisi täysin maallistunut yksilö. Samoin juutalaiselle on jokseenkin mahdotonta luopua juutalaisuudestaan. Kristinuskossa nämä kaksi voisivat yhdistyä, kuten olen aiemmin kirjoittanut. (Messiaaniset muslimit)

Sota maassa ja rauha sisimmässä

Luopumuksen tähden kristikunta on sokeutunut ja menettänyt luonnollisen varjeluksensa. Täysin vastakkaiset maailmankatsomukset ja uskonnot ja kulttuurit törmäävät Euroopassa. Sota on väistämätön. Voin vain suositella kaikille turvautumista evankeliumin tarjoamaan toivoon ja lohdutukseen.

Ateisti Pat Condellin vakavaa puhetta 8.8.2016:

https://www.youtube.com/watch?v=6K7YXaNw2CU

 

Risti – voiton symboli

Mainokset

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

3 thoughts on “309. Uskomistasi et voi itse päättää

  1. Älykkyys ei välttämättä edusta sivistystä. Älykäs voi olla paha. Sen tähden en arvota ihmisiä heidän älykkyytensä vaan hyväntahtoisuutensa perusteella. Mielestäni Pat Condell on sekä älykäs että hyväntahtoinen, rehellinen ja oikeudentuntoinen ihmisyksilö. Sellaisia toivoisin kansanjohtajiksi.

  2. Tämä aiempi blogitekstini liittyy aiheeseen erittäin läheisesti:

    Luopumus ja kirous

  3. Ajankohtainen ja syvällinen kirjoitus. Kristillisen uskon ymmärtäminen on ollut aina vaikeata, mutta nykyään erityisesti. Jeesukseen, ristiin ja Raamattuun kannattaa tukeutua 100 % sitoutumisella myös 1% uskolla. Tämä kantaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s