James Hirvisaari

500. Universumin mysteeri ja ikuinen elämä

9 kommenttia

Ajattelen niin, että jonkinlainen jumala-entiteetti on tämän luomakunnan ja koko maailmankaikkeuden olemassaolon taustalla ja perimmäisenä syynä. Ainakin se on varmasti mahdollista, joten uskominen siihen on myös älyllisesti täysin oikeutettua.

Luomakunta on ihmeitä täynnä. Elämä on itsessään suuri ihme. Universumin mysteeri on suuri. Uskonnot ovat pyrkineet mysteeriä selittämään, kukin omalla tavallaan. Koska tietoa ei ole, on turvauduttu uskomiseen.

Meidän normaali tilamme on tämänpuoleisuus. Kaikki elämä on ajallista ja ajallisesti rajallista. Jokainen meistä tietää, että ihmisten, eläinten ja kasvien päätepiste on hauta ja häviäminen. Oletusarvona voidaan siis pitää sitä, että määränpäämme on tuho, joka on lopullinen. Joidenkin kosmologien käsitysten mukaan edes avaruutemme ei ole ikuinen.

Ihmisten on ollut vaikea hyväksyä katoavaisuutta, ja uskonnot ovat tarjonneet ratkaisuksi elämän jatkumista sielun tasolla. Usko jälleensyntymiseen ja myös siitä vapautumiseen on yleistä itämailla. Lähi-idän uskonnoissa uskotaan elämään kuoleman jälkeen Jumalan yhteydessä. Myös kristinusko tarjoaa ikuista elämää ja sielun pelastusta lopulliselta tuholta.

Arvollisuus vai armo?

Mieleeni tuli kysymys, miksi juuri minun tai sinun pitäisi saada elää ikuisesti? Miksi ihmeessä Jumala pelastaisi ikuiseen autuuteen yhtään ketään – varsinkaan niitä, jotka eivät sellaista edes tavoittele tai joilla ei ole mitään tahtoakaan suuntautua hyvää kohti. Mielestäni siihen ei ole ainuttakaan hyvin perusteltua syytä. Emme ole arvollisia.

Ehkä voitaisiin vedota Jumalan luomisvastuuseen, mutta senkin Luojamme kantaa varmasti ihan itse. Uuden testamentin mukaan jotakin Hän on suunnitellutkin:

Rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. (1. Piet 1:22-25)

Noissa Uuden testamentin jakeissa ihmistä verrataan ruohoon, joka kuolee. Jos kuitenkin ihminen on uskonut evankeliumin, se kantaa hänet kuolemankin yli, ikuiseen elämään ja katoamattomuuteen. Kysymys ei ole millään tavoin ihmisen ansioista vaan silkasta armosta ja ehkä jonkinlaisesta sattumasta, satunnaisuudesta tai umpimähkäisyydestä.

Arpa lankesi minulle ihanasta maasta. (Ps 16:6)

Minä uskon, että normaalissa ja luonnollisessa tilassa elävät ihmiset tuhoutuvat, minkä he itsekin tietävät. Minne kaatuvat, sinne maatuvat. Lisäksi uskon, että ikuisen elämän optio on mahdollinen evankeliumin kautta. Esittelen aiheeseen liittyvän kuvitteellisen dialogin.


DIALOGI

Miksi minun pitäisi uskoa?

-Ei sinun pidä yhtään mitään. Kuten tiedämme, kaikki me ihmiset kuljemme kohti tuhoamme, henkilökohtaista maailmanloppuamme. Mutta jos haluat elämäsi jatkuvan kuoleman jälkeen, evankeliumi tarjoaa siihen vähintään toivon mahdollisuuden.

Mikä evankeliumi?

-Evankeliumi on riemullinen sanoma sovituksesta, lähimmäisenrakkaudesta ja ikuisesta elämästä. Se on informaatiota. Se on sana, jonka voi ottaa vastaan uskomalla. Se on sana, joka on sinussa ja joka pysyy sinussa ja vie sinut kuolemankin yli, kuten yllä olevassa raamatunkohdassa sanotaan. Ilosanoma on se, että sinä saat ikuisen elämän LAHJAKSI Jeesuksen Kristuksen sovituksen tähden.

Mitä minun tarkalleen ottaen pitäisi tehdä ja uskoa?

-Sinun ei tarvitse itse sieluasi pelastaa, vaan sen tekee ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika Jeesus Kristus. Usko, että kaikki väärintekosi ja moraalivelkasi on kuitattu maksetuksi hänen parin tuhannen vuoden takaisella ristinkuolemallaan. Hyväksy se sana, hyväksy Jeesus Kristus ja hänen tekonsa puolestasi; ota sana siten vastaan ja kätke se sisimpääsi. Tässä ei kysytä uskon suuruutta tai lujuutta vaan tunnustamista. Sinun sielusi pelastuksen perustana on historiassa toteutunut mystinen tapahtuma. Kuulostaa hullulta, mutta tietty käsittämättömyys tähän ”armotalouteen” sisältyy myös Uuden testamentin mukaan.

Pitääkö minun muuttua?

-Sinä muutut, kun oivallat saaneesi osaksesi valtavan armon ja etuoikeuden ikuiseen elämään ihan ilmaiseksi ja lahjana. On selvää, että mielesi muuttuu ja tahtosi ainakin tarkentuu suuntautumaan hyvää kohti. Parannus tarkoittaa alkukielellä juuri mielenmuutosta eikä mitään väkinäistä itsensä parantelua.

Entäpä jos uskonkin?

-Lue Uutta testamenttia. Käy kasteella, jos sinua ei ole jo kastettu. Kaste symboloi ikuisen elämän alkua. Käy ehtoollisella, se symboloi ikuisessa elämässä pysymistä. Kasteella ja ehtoollisella ei ole pelastusmerkitystä, mutta ne vahvistavat uskoasi. Ole yhteydessä Luojaasi. Rukous ja raamatunluku ovat hienoja etuoikeuksia, ne eivät ole elämää taakoittavia velvollisuuksia. Löydä oma seurakuntasi, mutta varo lahkoja ja erityisesti vääriä opettajia, jotka lakisaarnoillaan pyrkivät imemään sinusta kaiken ilon ja myös rahasi. Varo hurmoksellisuutta, joka saa kristityt vaikuttamaan mielipuolilta. Kristinusko on vapautta.

-Uskominen on helppoa. Kun usko tulee sinuun, takuuvarmasti näet maailman erilaisena kuin ennen. Lisäksi sinun ei tarvitse olla yksin, vaan saat olla kiinteässä elämänyhteydessä Luojasi kanssa.


”Väliaikaista kaikki on vaan?”

Ihminen on kuin kedon kukkanen: hetken kukoistaa tai kärsii, sitten lakastuu ja kuolee. Siinä ei sinänsä tapahdu mitään vääryyttä. Paljon vääryyttä voi toki tapahtua ja tapahtuukin luomakunnan sisällä. Luotujen välillä on paljon julmuutta ja ihmisten välillä jopa silkkaa pahuutta. Sellainen on kuitenkin katoavaista. Kärsimyksen ongelmasta tarkemmin alkuvuonna valmistuneessa kandidaatintutkielmassani.

Yhteenvetona totean, että mahdollinen sielun pelastuminen ikuiseen elämään on selkeästi yliluonnollinen asia. Itse olen kokenut evankeliumin kutsun erittäin houkuttelevana. Minun on helppoa uskoa siihen. Mielelläni pidän sitä tarjolla muillekin – mutta en tyrkytä.

Loppusanat

Tämä on 500. blogikirjoitukseni WordPressissä, ja vanhojen tekstieni kanssa kirjoituksia on nyt yhteensä 800. Hengellisistä artikkeleistani olen harkinnut tehdä jonkinlaisen koosteen. Intohimoni on metafysiikka, ja elämäni tärkein asia on evankeliumi. Esimerkiksi politiikka on minulle vain tämän maailman harrastus, toki tärkeä sellainen. Olen myös harrastelijamuusikko, ja kuten kaikessa elämässäni, myös instrumenteissani haluan pitää taivaallisen virityksen, vaikka musiikkimakuni suuntautuukin jazziin.

 

Mainokset

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, kansanedustajaehdokas 2019 (ref), Reformin koordinaattori 2016-, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja (vapaaherra), teologian ylioppilas (Hki yliopisto)

9 thoughts on “500. Universumin mysteeri ja ikuinen elämä

  1. Usko on ainoa armonväline. Uskolla tartumme pelastukseen.

  2. Suurin osa ihmiskunnasta joutunee kadotukseen. Miksi heidän sielunsa pelastusi ikuiseen elämään ja taivasten valtakuntaan? Ei siinä mitään vääryyttä ole; heille käy uskonsa mukaan. Sen sijaan helvettiin eli ikuiseen sielujen piinaan ja kidutukseen on vaikea uskoa.

    • Rukous on ihan yhtä mystinen ja salattu juttu kuin ajatus elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen. Silti usko tavoittaa molemmat. ”Hassu se joka ei pyydä; moukka se joka ei kiitä.” Ihmisen normaali tila on kuitenkin tämänpuoleinen: syntyä, elää ja kuolla.

      Tarkoitan sanoa, että evankeliumin tarjoama mahdollinen ikuinen elämä ei tule ihmisille kuin manulle illallinen, vaan se on täysin ylimääräistä lahjaa, johon ilmeisen harvat tarttuvat.

  3. > väärintekosi ja moraalivelkasi on kuitattu
    > maksetuksi hänen parin tuhannen vuoden takaisella
    > ristinkuolemallaan

    Ymmärtäisin, että raamatun opetus on moraalinen ja vastuullinen elämä. Että vastuu elämästä on henkilökohtainen. Tästä taas seuraa, että vastuullisena omista teoistaan ihminen joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen kaikista seurauksista, jokaisesta teosta. Sitä vastuuta ei mitenkään voi kantaa. — Kaikki maailman pahuus ja minun syytäni!

    Silloin astuu kuvaan mukaan armo.

    — Poliittinen vastuu taas on henkilökohtaisen vastuun välttämistä väkivaltaa käyttäen.
    — Poliittinen valta perustuu ihmisen (geneettiseen) ominaisuuteen ehdottomasti alistua väkivallan edessä.

  4. Miksi ihmeessä iankaikkinen elämä, meille maailman turhakkeille? Olen ajatellut samoin. Itsekeskeiset, jonninjoutavat ihmiset turhanpäiväisine ja yksinkertaisine ajatuksineen. Jumalan rinnalla ja unversumissa kuin kourallinen muurahaisia. Mikä meissä Jumalaa kiinnostaa? Sielu ja henki, Jumalasta kerran lähteneet. Egoista Hän ei ehkä kovin kiinnostunut ole, vaikka ihminen itse on toivottaman egokeskeinen ja turhamainen.

    • Jumalan kannalta katsottuna on yhdentekevää uskommeko Jumalaan vaiko emme. Jos emme usko, teemme vahinkoa vain itsellemme. Job 22:2
      http://www.finbible.fi/jakeittain/VT/job_22.htm

      Jumalalla kuitenkin sanotaan olevan tahto: Jumala haluaa sitä, Jumala haluaa tätä… Mikä sitten on Jumalan tahdon suhde ihmisen vapaaseen tahtoon?

      • Sellainen Jumala, jolle on merkitystä sillä uskooko joku häneen, ei ole uskomisen arvoinen.

      • Ellen ole kristinuskoa vallan väärin ymmärtänyt, nuo Jobin kirjan jobinpostit kuuluivat nimenomaan siihen uskonelämään, jota vastaan Jeesus nousi?
        Hän tuli opettamaan ihmisille meillä olevan suoran linjan Jumalan kanssa, eikä siihen tarvita mitään trokaria väliin.
        Edelleen Kristuksen kertakaikkisen uhrin kautta koko ihmiskunta sai mahdollisuuden saada syntinsä anteeksi Jumalalta uskomalla Häneen, eikä enempiä uhrauksia tarvita?
        Onko teologinen ymmärrykseni vallan pielessä?

  5. Ei mitään uutta ..auringon alla, James,joten turhaan pelkäät kuolemaa..joka meitä kaikkia, (huoripukkejakin) odottaa. Eli jatka sinä vaan reformiasi, ikuisuus fantasioineen. 😎 Hyvää kesää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s