James Hirvisaari

576. Kristityt – pahan karttajat

5 kommenttia

Kristittyinä pidän niitä ihmisiä, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan. Yleensä sellaiset ihmiset haluavat karttaa kaikenlaista pahuutta ja vääryyttä.

Jeesukseen uskovat kristityt pyrkivät siis elämään mallikelpoisesti, mutta heitä vihataan erityisesti siksi, että he haluavat elää siveästi eivätkä harrasta seksiä avioliiton ulkopuolella – eivätkä hyväksy perversioita. Kristittyjen olemassaolo on siten piikki synnintekijöiden lihassa ja omassatunnossa.

Suomessa kansakunnan kannalta vakava ongelma on siinä, että punavihreä liberaali valtaeliitti kaikin tavoin vastustaa kristinuskoa – tietenkin varjellakseen omaa maailmankuvaansa ja synninharjoitustaan, joita kristinusko heidän mielestään ikävästi häiritsee.

Parasta mitä on tarjolla

Evankeliumi on parasta mitä meille on tarjolla. Se on ilosanoma sovituksesta, lähimmäisenrakkaudesta ja ikuisen elämän toivosta. Se on kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen sanoma. Kyse ei ole ihmisen omasta onnistumisesta vaan armolahjasta. Kun sana on sinussa, se sana sinut kantaa kuolemankin yli.

Sana sinut pelastaa, et sinä itse. Kukaan ei ole täydellinen, mutta kun sana on sinussa, synti ei kykene kadottamaan sieluasi.

Ilman sisimmässäsi olevaa sana-informaatiota häviät ja siis joudut tuhoon ja kadotukseen, mutta sehän on pelkästään LUONNOLLISTA kaikille ihmisille. Kenellekään ei niin ollen tapahdu vääryyttä. Mutta sen sijaan evankeliumi on YLILUONNOLLINEN väliintuleminen ihmisen iankaikkisuuskohtalon muuttamiseksi.

Usko on ainoa armonväline

Pelastuksen ja ikuisen elämän ihminen saa osakseen ottamalla ilosanoma vastaan ja siihen turvatumalla eli uskomalla. Usko on siten ainoa armonväline. Kaste ja ehtoollinen ovat puolestaan ”uskonvälineitä”, jotka lähinnä vahvistavat kristittyjen varmuutta heidän osallisuudestaan sielujen pelastukseen.

Evankeliumi on siis kuultavissa ja luettavissa ja ymmärrettävissä oleva HYVÄ SANOMA, joka on aitoperäisimmin esiteltynä ajanlaskumme ensimmäisten vuosisatojen aikana pyhistä kirjoituksista kootussa Uudessa testamentissa.

Tässä on evankeliumin pyhin ydin, jonka sinä joko uskot tai hylkäät: Se on sanoma Jeesuksesta, Jumalan Pojasta, joka syntyi ihmiseksi ja kärsi viattomana ristinkuoleman ihmisten puolesta ja siten pelasti Jumalasta synnin takia erossa elävän luomakunnan ikuiselta tuholta. Hän antoi rakkauden esimerkin ja kärsi, jotta sinulla olisi ikuinen elämä.

On selvästi nähtävissä, että vielä tässä ajassa planeettaamme hallitsee henkivaltainen saatana, joka orjuuttaa ihmisiä tekemään sairasta tahtoaan. Evankeliumin mukaan viimeisen sanan sanoo kuitenkin Jeesuksen Kristuksen Isä, Jumala, joka aikanaan tuhoaa pahan lopullisesti ja perustaa täydellisen ja ikuisen rakkauden valtakunnan.

Sitten kun kaikki on tapahtunut, esikosmisissa katastrofeissa saastuneen universumin puhdistus on suoritettu. Paha on saanut palkkansa, ja kaikkialla vallitsee Jumalan kirkkaus. Pimeys on hävinnyt; rakkaus on voittanut.

Tämä kaikki voi tietenkin ulkopuolisesta kuulostaa sadulta ja pelkältä toiveajattelulta. Mutta kenenkään ei tarvitse olla pelkän mielikuvituksellisen teorian varassa, sillä evankeliumissa on myös HENKI, jonka todistaa uskoville yhteydestä Jumalaan ja riemullisesta osallisuudesta armon evankeliumiin. Maailma ei Henkeä aisti, mutta Jumalan lapset tunnistavat toisissaan Isän Hengen ja siinä samalla myös vanhimman veljensä Jeesuksen Kristuksen rauhaisan läsnäolon. Niin on kaikissa kirkoissa ja missä tahansa on kristittyjä koolla.

Siitä me puhumme: elämän Sanasta – ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille – minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa. Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen. (1. Joh 1:1-4)

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, teologian kandidaatti (Helsingin yliopisto), kansanedustajaehdokas 2019 (ref), Reformin koordinaattori 2016-, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja emeritus (vapaaherra).

5 thoughts on “576. Kristityt – pahan karttajat

  1. Jotkut myöhäsiantiikin ajan hallitsijat (Rooman keisarit ennen Konstantinusta) vainosivat kristittyjä mitä ilmeisimmin senkin tähden, että kristittyjen korkea siveysmoraali oli piikkinä noiden irstailijoiden ja synnintekijöiden lihassa. Monesti vitsauksista syytettiin täysin aiheettomasti kristitttyjä.

    Ajalta 100-200 jKr on säilynyt tuntemattoman kristityn kirje Diognetokselle. Kirjeessä haluttiin puolustautua valheellisia syytöksiä vastaan. Siinä annetaan mielenkiintoinen ja samalla ehkä varsin ihannoitu kuva tuon ajan kristittyjen elämästä omassa yhteiskunnassaan:

    ”Luku 5.
    1. Kristityt eivät nimittäin eroa muista ihmisistä minkään maan tai kielen tai tapojen perusteella. 2. Eiväthän he asu missään omissa kaupungeissaan, eivät puhu muista poikkeavaa kieltä eivätkä noudata eriskummallisia elintapoja. 3. Ei heidän uskonsa ole suinkaan oppineisuutta, jonka kaikenlaisista asioista kiinnostuneet ihmiset olisivat huolellisen ajatustyöskentelyn tuloksena tuottaneet, eivätkä he edusta mitään inhimillistä oppisuuntaa kuten muutamat.

    4. He asuvat kreikkalaisten ja barbarien kaupungeissa sen mukaan kuin kunkin osaksi on tullut, ja noudattavat paikallisia tapoja vaatetuksessa, ruokajärjestyksessä ja kaikessa muussakin elämässään. Mutta samalla he kuitenkin osoittavat, että heidän elämänmuotonsa on ihailtava ja tunnustetusti ihmeellinen. 7. He asuvat kukin omassa maassaan, mutta muukalaisina. He osallistuvat kaikkeen kansalaisten tavoin, mutta joutuvat kestämään kaikkea kuin muukalaiset. Jokainen vieras maa on heidän isänmaansa, mutta jokainen isänmaa heille vieras. 6. He solmivat avioliittoja niin kuin kaikki muutkin ja saavat lapsia, mutta he eivät pane heitteille näitä, kun ne syntyvät. 7. Heidän pöytänsä on avoin kenelle vain, mutta ei heidän aviovuoteensa. 8. Lihassa he ovat, mutta eivät lihan mukaan elä.

    9. Maan päällä he oleskelevat, mutta taivaassa on heidän yhdyskuntansa. 10. He noudattavat säädettyjä lakeja, mutta omassa elämässään he ylittävät lait. 11. He rakastavat kaikkia, mutta kaikki vainoavat heitä. 12. Heitä ei tunneta, mutta kuitenkin heidät tuomitaan. Heitä tapetaan, mutta heidät tehdään eläviksi. 13. He ovat köyhiä, mutta tekevät monia rikkaiksi. Heiltä puuttuu kaikki, mutta kuitenkin heillä on kaikkea ylenpalttisesti.

    14. Heitä häpäistään, mutta häpeässä he tulevat kirkastetuiksi. Heitä pilkataan, mutta he osoittautuvat vanhurskaiksi. 15. Heitä herjataan, mutta he siunaavat. Heille tehdään väkivaltaa, mutta he osoittavat kunnioitusta. 16. Vaikka he tekevät hyvää, heitä rangaistaan kuin pahantekijöitä. Kun heitä rangaistaan, he iloitsevat kuin heitä virvoiteltaisiin eloon. 17. Juutalaiset taistelevat heitä vastaan kuin vierasheimoisia ja kreikkalaiset vainoavat heitä. Mutta ne jotka heitä vihaavat eivät osaa sanoa vihansa syytä.”

    Kokoelmasta Apostoliset isät (Rauma 1975, sivut 214-217)

  2. Ihmisten on jostakin syystä aivan ylivoimaisen vaikea ymmärtää, kuinka siveyssäännösten rikkominen voi olla sairasta pahuutta.

    • Toinen, mitä ihmisten on vaikea ymmärtää, on se, kuinka itse voin olla sanoissani näin ankara. Vastaan, että en todellakaan aseta itseäni muiden ihmisten yläpuolelle vaan totean tilanteen: luullakseni kaikki ihmiset ovat aika pahasti lisääntymisviettinsä orjia tavalla tai toisella ja ainakin jossakin elämänsä vaiheessa. En kuitenkaan hyväksy synnin ja pahuuden harrastamista – haluan osoittaa uusitestamentillisen suunnan sekä itselleni että muille. Kristittykin lankeaa, mutta hän nousee jälleen.

    • Mikähän niistä (luterilainen, lestadiolainen, katolinen, helluntailainen, mormoni, jehovalainen, baptisti jne. jne.) siveys-säännöksistä olisi sitten se oikea syntiselle ihmispololle?

  3. Uskonnosta löytää kukin sitä, mitä joko tietoisesti tai tiedostamattomasti siitä hakee. Se on kuin meri, josta voi pyytää milteipä minkälaisia kaloja tahansa. Julmille tarpeilleen tukea etsivä ihminen löytää uskonnosta oikeutuksen ja pyhityksen julmuudelleen. Mukavuutta etsivä ihminen löytää mukavan päänalusen. Hyvyyttä ja rauhaa etsivä löytää siitä, oikeammin sen merkeissä alkaneiden sisäisten tapahtumien avulla, itselleen ikuisesti kumpuavat hyvyyden ja rauhan lähteet. Yhdelle se on kokoelma opinkappaleita, toiselle sisäistä kokemusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s