James Hirvisaari

588. Tehokarppaus

4 kommenttia

Asiaa helposta ja erittäin tehokkaasta painonpudotuksesta.

1. Tehokarppaus tarkoittaa omassa kielenkäytössäni hiilarien eli hiilihydraattien NOLLALINJAA. Tehokarppaus on helppo aloittaa, koska nälän tunne poistuu heti ensimmäisenä päivänä. Paino laskee ja turvotus poistuu jo kahdessa päivässä, koska ylimääräinen neste häviää nopeasti elimistöstä.

2. Tehokarppaus perustuu siis nälän katoamiseen. Mutta heti kun syöt hiilihydraattia (leipää, sokeria, perunaa, riisiä tms), nälkä palaa takaisin. Aluksi siis ehdoton nollalinja. Sen tähden heti ensimmäisestä päivästä alkaen: ei palaakaan leipää aamupalalla eikä koko päivänä.

3. Tehokarppaus aloitetaan aamulla, juuri silloin kun sinulle sopii. Kun olet kyllästynyt liikakiloihin, tuskaisaan oloon ja ainaiseen väsymykseen. Päätät aloittaa sodan läskiä vastaan. Mutta aloita se jonakin AAMUNA. Muutoksen hyvään suuntaan huomaat jo ensimmäisenä päivänä.

4. Tehokarppaus ei starttaa eikä toimi kunnolla ilman runsasta rasvan (voin) käyttöä. Joku puolestaan erehtyy syömään määrällisesti liian vähän, jolloin paino ei suostu laskemaan. Älä kuitenkaan syö enempää kuin tarvitset. Eli voissa paistettua pekonia tai nakkeja, munaa, rasvaista juustoa, täysin sokeritonta juomaa (ei edes maitoa). Tämä pakottaa elimistön polttamaan kehon omaa rasvaa. Helppoa hiilaria ei keholle tarjota, ja syöty rasva ei jaksa palaa – eikä se keräänny elimistöön vaan tulee enimmäkseen läpi.

5. Liikuntaa ei tarvita yhtään, mutta terveyden takia sitä on hyvä ryhtyä harrastamaan – kuitenkin vasta sitten kun paino on jonkin verran jo laskenut. Hyvä yleisfiilis antaa energiaa kaikenlaiseen harrastukseen.

6. Seuraa painoasi. Huomaat painon laskevan ja olon paranevan jo kahden päivän sisällä, mutta älä hermostu pienistä heilahteluista. Jatka kunnes olet tyytyväinen. Sen jälkeen on tärkeintä olla palaamatta entiseen, lihottavaan ruokavalioon. Löydät itsellesi sopivan linjan matalalla hiilihydraattitasolla. Jos palaat vanhaan, paino kasvaa entistäkin suuremmaksi, jolloin tehokarppauksesta on ollut vain tilapäinen hyöty ja ilo.

7. Positiivisina nesteen poistumisen ja painon laskemisen oheisvaikutuksina sekä närästys että kuorsaus vähenevät tai poistuvat jopa kokonaan hyvin nopeasti.

8. Tarkista joka ikisestä kaupan tuotteesta hiilihydraattimäärä. Sen pitää olla 0-2g/100g.

9. Älä juo laisinkaan alkoholia, koska humalassa arvostelukykysi laskee ja lankeat herkkuihin kuten suklaaseen, hampurilaiseen ja pizzaan. Sellaiset ovat tässä ohjelmassa täysin kiellettyjä.

10. Sitten kun olet tavoitteessasi, herkkuja ei tarvitse lopullisesti unohtaa. Voit aivan hyvin syödä kerran viikossa mitä tahansa, kunhan muuten pidät kiinni uudistetusta ruokavaliostasi. Mutta tehokarppausvaiheessa suuhun ei pidä laittaa yhtään mitään liikaa hiilihydraattia sisältävää.

11. Tehokarppauksessa herkullisia ruokia ei tarvitse unohtaa. Lihasta, kalasta ja kanasta saa erittäin maukkaita aterioita. Juustoja, lihaisia makkaroita, munia jne.

12. Suuri virhe on käyttää vähärasvaisia tuotteita. Tehokarppauksessa nimenomaan tarvitaan rasvaa, jotta elimistö polttaisi kehon omaa rasvaa, joka palaa helpommin kuin vieras. Syö riittävästi mutta älä syö turhaan liikaa, koska jos pysyt vakaasti hiilarittomalla linjalla, sinulla ei ole nälkä.

13. Sairauden, flunssan tms kohdatessa tehokarppaus on syytä keskeyttää. Tehokarppausta ei muutenkaan pidä jatkaa muutamaa kuukautta kauempaa. Alussa voi olla lievää päänsärkyä, jos et muista juoda riittävästi. Tarve WC-käynneille saattaa harventua. Tarvittaessa on syytä ottaa ummetuslääkettä. Muuttuneen ruokavalion takia oman kehon reaktioita kannattaa seurata. Jos tulee vaivoja, tiukkaa linjaa kannattaa löysätä. Kaikki ei sovi kaikille.

14. Painon aleneminen ja olon keveneminen on vahva motivaattori jatkaa tehokarppausta.

15. Tehokarppauksen helppous perustuu siihen, että sinulle ei tule suuri nälkä. Ja kun pieni nälkä tulee, tiedät mitä laitat suuhusi, jottet jää nälkäkoukkuun. Tehokarppauksen teho puolestaan perustuu rasvan (voin) syömiseen; ilman rasvaa kuuri ei ole tehokas – ilman vierasta rasvaa elimistö ei polta kehon omaa rasvaa.

Miksi taas palasin tähän aiheeseen?

Sen tähden, että haluan kannustaa halukkaita kokeilemaan. Väitän sinun huomaavan nollahiilarisen ruokavalion tehon jo ensimmäisenä tai viimeistään toisena päivänä. Ja voit sitten itse päättää, haluatko jatkaa. Muista aloittaa aamusta!

Tämä on paljon tehokkaampi keino painonpudotukseen kuin paasto tai salaattidieetti tai liikunta. Mutta ole tarkka! Eli hiilihydraattien suhteen pitää olla aivan ehdoton nollalinja, eli joka ikisen suupalan hiilarimäärä on tarkistettava, ja rasvaa on ehdottomasti syötävä! Tässä on kyse rasvan poistamisesta kehosta, ja niin hassulta kuin se kuulostaakin, ilman rasvaa kuuri ei ole tehokas!

Joku saattaa suositella tehokarppausta vain starttivaiheeseen eli muutaman viikon ajaksi. Sen jälkeen voi tasapainottaa ruokavaliota niin, että hiilarit pysyvät matalalla. Se on ihan hyvä, kunhan painon suunta on tasaisesti alaspäin vaikka hitaamminkin. Haasteena on nälän tunteen pitäminen loitolla. Sama haaste on toki edessä myöhemminkin tehokarppauksen loputtua. Mutta tehokarppauksella paino putoaa nopeasti.

Erityisesti suosittelen kananmunaa jokapäiväisen aamupalan perusravinnoksi. Se maistuukin kaikissa muodoissaan aivan erilaiselta riippuen valmistustavasta!

Tehokarppaajan aamiainen

Kirjoittaja: jameshirvisaari

Kansanedustaja 2011-15, teologian kandidaatti (Helsingin yliopisto), kansanedustajaehdokas 2019 (ref), Reformin koordinaattori 2016-, eduskuntaryhmän puheenjohtaja 2013-15, talousvaliokunta 2011-12, lakivaliokunta 2011-15, VR hallintoneuvosto 2012-14, kunnanvaltuutettu (Asikkala) 2009-15, kunnanvaltuuston 1. vpj 2013-14, valtuustoryhmän puheenjohtaja, Asikkalan Muutos ry:n puheenjohtaja 2014-15, Päijät-Hämeen poliisilaitoksen neuvottelukunta 2013-15, Päijät-Hämeen maahanmuuttopoliittisen ohjelman ohjausryhmä 2009-15, Kanavajazz ry varapuheenjohtaja & taiteellinen johtaja 2009-, veturinkuljettaja emeritus (vapaaherra).

4 thoughts on “588. Tehokarppaus

  1. Tilanne viiden ja puolen viikon jälkeen tehokarppauksen aloittamisesta:

    Aloitin ankaran sodan läskiä vastaan 21.10.2019. Tehokarppaus eli nollahiillarilinja on nyt jatkunut viisi ja puoli viikkoa. Paino on laskenut 10-12 kg. Ja täysin ilman nälkää; olen syönyt erittäin hyvin! Totean, että ruokavalioni on aiemmin ollut minulle täysin sopimaton. Tästä eteen päin voin hellittää ja jatkaa ketogeenistä ruokavaliota hieman lievempänä. Nollahiilarista tehokuuria ei enää tarvita. Nopeaa painonpudotusta ei enää tarvita. Pääasia on että suunta on oikea. Voin tästedes syödä kohtuullisesti mitä vain, kunhan en palaa vanhoihin vääriin tottumuksiin.

  2. Tilanne neljän kuukauden jälkeen.
    Paino on puhonnut yli 25 kg: 115kg => 89,7kg.
    Vielä saa tulla 10 kg pudotusta.
    Ilman nälkää. Herkutellen.
    Oikea aamupala tärkeintä!

  3. Onkos kaurapuuro aamulla se hyvä vaihtoehto ?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.